Onko sinulla elintenluovutustestamentti? Ja, jos on, niin perustelethan vastauksesi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.09.2015 - 20:08

Vuoden 2010 lakimuutoksen jälkeen elinluovutuskortti ei enää ole välttämätön, sillä nykyisin oletetaan vainajan suostuneen elintensä luovutukseen, ellei hänen tiedetä sitä elinaikanaan erityisesti kieltäneen. Kortin mukana pitäminen kuitenkin nopeuttaa asioita, kun viranomaisten ei tarvitse kysellä asiaa omaisilta ja näissä asioissa jokainen sekunti voi olla luovutettavien elinten käyttökelpoisuuden suhteen ratkaiseva.

Lähteet:
stm.fi/elinluovutus

Kysyjän kommentti

Leo-sedän vastauksessa on niin paljon tärkeätä tietoa, joten tämän takia ko. vastaus on myös paras.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.09.2015 - 08:01

Kyllä on, tein elinluovutustestamentin jo nuorena. Perusteluna se, että kuoleman jälkeen minulle elimet ovat hyödyttömiä, mutta jollekin ne voivat tuoda mahdollisuuden jatkaa elämää. Tosin mitä enemmän ikää kertyy mittariin, sitä vähemmän meikäläisen elimille enää käyttöä löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2015 - 12:02

Kyllä on ja kaiken saa ottaa mitä tarvitaan, ovat itselleni täysin hyödyttömiä, kun minusta aika jättää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2015 - 12:28

Ollut jo 80- luvun alusta lähtien.En halua antaa kroppaani matojen syötäväksi, jotenka, jos lääketiede huolii käypiä osia toisen ihmisen hyväksi, niin siitä vaan.Esim ihoa tarvitaan aina.Mitä minä itse kropallani kuoleman jälkeen teen? En yhtään mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2015 - 23:17

Kyllä on, vaikka kuten Leo-setä sanoo, ei sitä enää tarvita. Jos joku tarvitsee elimeni kuolemani jälkeen, siitä vaan, enhän sitä itse tarvitse.