Keski- ja Etelä-Euroopassan lasta ei päästetä koulutielle yksin. Vapaaehtoiset vahtivat suojateitä. Pitäisikö Suomessa toimia näin

Italiassa alakoululaiset eivät saa kulkea koulumatkoja ilman aikuista. Ja, jos saattaja on mukana, niin suojatiet turvataan. Sveitsissä lapset kulkevat kouluun yksin jo varhain. Sveitsissä kidnappaukset ovat suurempi riski kuin vilkas liikenne. Espanjassa lapset saatetaan kouluun 11-12-vuotiaiksi saakka, koska espanjalaisessa kulttuurissa myös esim. lääkäriin mennään yhdessä jnkn sukulaisen kanssa. Luxemburgissa tehdään em. tavalla. Ranskassa ja Englannissa on usein lastenhoitaja lapsen saattajana koulumatkoilla, koska kidnappauksia pelätään. Cannesissa jäi vuosi sitten kiinni mies, joka tekeytyi lapsen isän ystäväksi ja koetti hakea lapsen em. selityksen turvin koulusta kotiin.

Avainsanat: mtv3 uutiset ulkomaat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.08.2015 - 16:56

Itse kuljin ekaluokkalaisesta saakka yksin kouluun. Täytyy kyllä sanoa, että koulutieni oli turvallinen ainakin liikenteen puolesta. 2km metsän läpi kulkevaa pyörätietä, juuri ennen koulua yksi liikennevaloilla varustettu tienylitys. Hirviä pelkäsin kyllä kovasti, niitä tuppasi tallustelemaan koulutiellä aina välillä.

Omalta kokemuspohjalta voisin sanoa, että tällaisessa maalaispitäjässä on ihan kohtuu turvallista päästää lapsi yksin kulkemaan kouluun, Ja valitettavasti vanhemmilla ei aina ole muuta vaihtoehtoa kuin lähettää lapsi yksin koulutielle.

Kaupungeissa ja liikenteen keskellä olisi tietenkin hyvä jos jollain tavalla kyettäisiin valvomaan lasten kouluun menoa. Miksei tällaisilla työllistetyillä suojatievahdeilla esimerkiksi? Suomessa ei kai tällaisia kidnappauksia tarvitse niinkään pelätä, ei taida olla ihan joka päiväistä täällä...

Ei tässä maailmassa lapsia kuitenkaan voi kasvattaa täysin pumpulissa... Täytyy meidän aikuisten jeesata tuolla koulumatkoilla jo meidän omalla käyttäytymisellä ja ajotavoilla yms.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.08.2015 - 17:47

Suuressa maailmassa sattuu ja tapahtuu, itse kuljin yli 3 kilsan koulumatkan ekasta luokasta lähtien yksin ja vaikka matka tuntui pitkältä, niin silti sitä taapersin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2015 - 19:33

Varmaankin tarvitsee piakkoin ruveta harkitsemaan,varsinkin suurissa kaupungeissa lasten saattamista kouluun.Riippuu siis varmaankin paikasta ja aika paljon myös lapsesta, tarvitseeko saattajaa.Mutta sitten se huono tuuri, kun joku kaahari tulee ja ajelee vauhdilla yli suojateistä ja säännöistä riippumatta....Esimerkkejä viime päiviltä suorastaan runsaasti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2015 - 22:07

Kyllä ainakin suurissa vilkaissa paikoissa olisi hyvä..olla turva matkassa..Näitä kaahauksia on sattunut todella paljon lapsi kuolee...vanhemmille ja läheisille..on sanoin kuvaamaton suru...mikä ei unohdu koskaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 27.08.2015 - 23:34

alle 12 vuotias ei kuulemma kykene olemaan koko ajan skarppina likenteessä, vaan saattaa esim. kaverin nähdessään rynnätä tien yli sen enempiä katsomatta ;) vaarallista on, olen itsekin ottanut yhteen auton kanssa noin 5-vuotiaana, liekö siitä jäänyt jonkinlainen aivovamma ;)