Sain ystävältä mehevän ison kesäkurpitsan.Mitä siitä tekisin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.08.2015 - 15:20

Tekisin ainakin osasta kurpitaa pikkelsiä joka soveltuu monen ruuan kyytipojaksi. Osasta puolestani väsäisin vaikkapa kermaista porkkana-kesäkurpitsakeittoa.
4 - 5 dl vettä
1 tl suolaa
1 laakerinlehti
1 250 g porkkanaviipaleita
200 g sipulikuutioita
500 g kesäkurpitsaa
1 prk (2,5 dl) ruokakermaa( esim.Valio Crea Kolme yrttiä)
Pinnalle
1 prk (200 g) pehmeää raejuustoa
Mittaa kattilaan vesi. Lisää suola ja laakerinlehti. Laita porkkanaviipaleet ja sipulit kattilaan kiehumaan. Kuori ja paloittele kesäkurpitsa. Lisää joukkoon. Peitä kannella.
Kun kasvikset ovat kypsiä, poista laakerinlehti kattilasta.
Soseuta sauvasekoittimella tai monitoimikoneessa.
Lisää ruokakerma. Kuumenna kiehuvaksi. Mausta halutessasi pienellä ripauksella musta- tai valkopippuria.
Lusikoi keittoannoksille pehmeää raejuustoa
Tarjoa lisänä tuoretta leipää.

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä ohjeesta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.08.2015 - 16:11

Tekisin pikkelsiä ylläolevan ohjeen mukaisesti. Mutta, jos kurpitsa on jättimäinen, niin pyytäisin miestä tai ystävää avuksi pikkelsin tekoon. Osaatteko muuten kuoria kokonaisen ananaksen?

Lähteet:
kurpitsasta ei ole muuta kokemusta kuin kulinaristinen kokemus eli pikkelsi on melko hyvää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2015 - 10:46

Janjaalla hyvät ohjeet, kannattaa kokeilla. Itse en ole suuri kurpitsan ystävä, en ole koskaan siitä mitään tehnyt. Yo. vastaukseen liittyen- kokonaisen ananaksen kuoriminen onnistuu, sain hyvää opetusta asiasta, kun Intian reissulla aamuisin kävin hakemassa hedelmäkauppiaalta ananaksen ja tämä opetti sen kuorinnan.