Autatko, jos törmäät hädänalaiseen ihmiseen tai eläimeen? Ja, jos autat, niin mihin saakka sitoudut hätään joutunutta auttamaan?

Lisätty: 02.08.2015 - 17:09

En ole ikinä joutunut kolari tms. paikalle, vaikka olen jo vuosia sitten hankkinut ensiaputaidot. Eli autan hätäänjoutunutta ihmistä, jos osun onnettomuuspaikalle ensimmäisenä onnettomuuden tms. tapahduttua. Olin hiljattain paikalla, kun menetin hyvin rakkaan perheeni jäsenen traagisesti enkä voinut tai osannut tehdä mitään auttaakseni hätäänjoutunutta. Elämänohjeeksi kaikille: Huolehtikaa kaikista rakkaistanne niin hyvin kuin osaatte, älkääkä antako sivullisten ja/tai ulkopuolisten puuttua ko. asioihinne. Onnea kaikille elämänteille -ja tavoille.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.08.2015 - 12:38

Jos törmäisin (mitä ei onneksi ole vielä sattunut) kauramoottoripolkypyrälläni johonkuhun (ihmiseen, tai eläimeen) auttaisin kolaroimakseni joutunutta uhriraasua niin pitkälle kuin suikin osaan, tai pystyn, sillä minunhan tuo kolari olisi siloin hyvitettävä edes jotenkin. Tarkistettuani missä kunnossa uhrini on ja anettuani hänelle ne ensiavulliset toimenpiteet joita muutamat apukurssit käyneenä pystyn antamaan soittaisin paikalle poliisin ja tarvittaessa ambulanssinkin. Vasta näiden minua osaavampien henkilöiden paikalle tultua lopettaisin oman apuni annon.

Kysyjän kommentti

Siksi janjaan vastaus miellytti eniten, koska janjaa huomioi vastauksessaan ne kaikkein avuttomimmat hätäänjoutujat eli pienet eläimet. Pysähdytäänhän kaikki, kun huomataan teillämme myös muita hädänalaisia kuin ihmisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.08.2015 - 10:57

Pahoitteluni perheenjäsenesi poistumisesta villevalo.

Itse olen ollut kolaripaikalla ensimmäisenä. Oli joulupäivä 5 vuotta sitten, lunta pyrytti niin ettei meinannut autolla nähdä ajaa ja tiet olivat liukkaat. Minut ohitettiin maantiellä kovalla nopeudella ja seuraavassa mutkassa kyseinen auto oli suistunut tieltä ja osunut kovalla nopeudella valopylvääseen. Toinen uhreista oli kuollut heti törmäyksessä, niin kovaa tämä kuski oli ajanut, toinen heistä kuoli vähän sen jälkeen kun ambulanssi saapui paikalle. Yritin taidoillani kovasti auttaa tätä vielä hengissä ollutta, mutta auto oli niin solmussa, ettei ovetkaan meinanneet aueta. Painesiteen tein muistaakseni verta pulppuavaan jalkaan ja käskin häntä olla liikkumatta, jotain taisin yrittää jutella ja annoin takkia päälle jottei tulisi kylmä.
Huonosti muistaa enää, silloin ei ollut ensiapukorttia, joten toimin vain jonkun vaiston varassa... En tiedä toiminko suunnilleenkaan oikein silloin, mutta ainakin ambulanssihenkilökunta sanoi että toimin hienosti. Ei minun taidoillani oltaisi sisäisiä vammoja siinä paikan päällä korjailtu...
Eläimiäkin olen joutunut auttamaan, kerran löysin kissan jota auto oli töytäissyt niin että sen takajalat ei toiminut. Itselläni loppui kiire siihen paikkaan ja lähdin tämän vieraan kissan kanssa eläinlääkäriin. Noh, kissaparka oli niin kurjassa kunnossa että piikkihän sille laitettiin ja pistettiin ikuiseen uneen. Mutta kai sillä kissalla oli vähän turvallinen olla kun olin siinä vieressä.

Nuo ovat olleet kyllä niitä pahimpia, sitten on tietenkin tämmöisiä "arkipäiviäisiä" puliukoille avun soittamisia yms.

Mutta kyllä autan... Joskus vaan pelottaa että pahennan toiminnallani tilannetta. Ja kyllä, nykyään on EA-kortti olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2015 - 16:53

EA1-kortti on voimassa ja ehdottomasti auttaisin.