Tietaako kukaan, miten leipajuustoa/maalaisjuustoa (siis sita tummapilkullista) tehdaan (jota tarjotaan lakkahillon kera) ?

Lisätty: 27.07.2015 - 16:10

Kiitos janjaa !!! Kai sita juustonjuoksutinta saa taalta Baltimorestakin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.07.2015 - 10:10

3 l Valio Luomu vanhanajan täysmaitoa
4 dl Valio maitojauhetta
2 tl suolaa
1 rkl juustonjuoksutinta

Lämmitä maito hiukan alle kädenlämpöiseksi (n. 35 astetta). Vatkaa maitojauhe joukkoon, lisää suola ja juustonjuoksutin. Anna seoksen seistä lämpimässä paikassa kunnes maito on hyytynyt (n. 10 min.).

Riko seos kauhalla tai puuhaarukalla ristiin rastiin viiltäen. Anna maidon seistä lämpimässä paikassa kunnes hera erottuu pinnalle.

Nosta juustomassa kauhalla pienissä erissä harsolla vuorattuun siivilään (pyöreäpohjaiseen) ja painele kevyesti heraa pois. Laita siivilä syvään kippoon tai muuhun astiaan, joka kerää nesteet ja anna valua rauhassa jääkaapissa yön yli.

Kumoa juusto siivilästä ja paista grillissä tai uunissa 3-4 min ruskehtavanpilkkuiseksi.

Tässä se valio.fi sivustolta otettu ohje jota itse käytän leipäjuustoa tehdessäni. Reseptissä tarvittavaa juuston juoksutinta voit ostaa hyvin varustettujen ruokakauppojen juusto-osaltolta, tai APTEEKISTA.

Lisätty: 27.07.2015 - 17:45

Empä tiedä saako juustonjuksutinta Baltimooresta kun en ole koskaan siellä moista ollut ostamassa, mutta toivon että saa.

Kysyjän kommentti

Jess, todella hyva ja perusteellinen resepti !\r\n

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 01.08.2015 - 01:14

olipa hyvä ohje, voisi yrittää itsekin ;)