Vietättekö joulunne sukulaisilla?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.11.2008 - 15:54

Eikö joulu ole perhejuhla. Se vietetään yleensä sukulaisten kanssa. Joulu on vuosittainen 25. joulukuuta vietettävä juhla, jota on länsimaissa vietetty perinteisesti kristinuskoon liittyvänä juhlana Jeesuksen syntymän kunniaksi. Ennen kristinuskoa on talvipäivänseisauksen aikoihin vietetty sydäntalven juhlaa. Suomen kielen sana joulu on skandinaavinen lainasana ja tulee alun perin talvipäivänseisaus-juhlan nimestä.Joulun taustalla ovat muiden perinteiden ohessa kaksi pakanallista talvipäivänseisausjuhlaa, Yule ja Saturnalia. Talvipäivänseisausta on juhlittu ainakin 4000 vuottalähde?. Kun maanviljely vaati vuodenaikojen huomioimista auringon mukaan, talvipäivänseisauksesta tuli yksi vuoden tärkeimmistä juhlista kevätpäiväntasauksen ohella.

Kun talvipäivänseisaus oli auringon syntymäpäivä, monien muinaisten jumalien ajateltiin syntyneen tuolloin. Jopa Rooman keisarien ajateltiin syntyneen talvipäivänseisauksena, oli heidän todellinen syntymäpäivänsä mihin aikaan vuotta tahansa.

Roomalaiset viettivät talvipäivänseisauksen aikaan 17. ja 23. joulukuuta välisenä aikana Saturnalia-juhlaa. Vuonna 274 Aurelianus julisti päivän 25. joulukuuta Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päiväksi. Jo 200-luvulla eräät kristityt olivat liittäneet saman päivän Jeesuksen syntymään, mutta eivät talvipäivänseisauksen perusteella, vaan lähinnä juutalaisuudesta periytyneillä teologisilla syillä. Paavi Julius I yhdisti Sol Invictuksen päivän juhlat Jeesuksen syntymäjuhliin 350-luvulla.Useimmat kristityt viettävät joulua Raamatun Uudessa testamentissa esiintyvän kristinuskon Jumalan pojan Jeesuksen syntymäjuhlana.

Kristillisen joulun odotus alkaa adventtiajalla, johon kuuluu neljä adventtisunnuntaita. Joulun vietto alkaa 24. joulukuuta, jolloin vietetään jouluaattoa. 25. joulukuuta on joulupäivä ja 26. joulukuuta on toinen joulupäivä eli tapaninpäivä. Uudenvuoden päivää 1. tammikuuta vietetään Jeesuksen ympärileikkaamisen juhlana ja vanhan Jeesuksen syntymäpäivän juhlaakin muistetaan joulun ajan päättävänä loppiaisena, 6. tammikuuta. Loppiaista vietetään lännen kirkoissa idänmaan tietäjien käynnin juhlapäivänä. Ortodoksisessa kirkossa sitä vietetään Kristuksen kasteen muistoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.11.2008 - 16:09

Totta josban kirjoitus.Nimenomaan Joulu on Herramme syntymäjuhla jota asiaa usein emme ajattele.Aattona lapsetkin odottavat lahjoja eikä monikaan meistä tiedosta minkälaisen Lahjan olemme saaneet,mutta Joulu on ilon aikaa ja antakaamme lapsille sitä lahjoineen.Unohtamatta ystäviämme.Joulu on vietetty jo pitkään keskenämme ja Tapaninpäivänä on se perinteinen sauna/kyläily.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2008 - 16:27

Käydään aattona mummolassa ja sen jälkeen kotona jonne oma jälkikasvu tulee joulun viettoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2008 - 17:08

Monesti kuulee puhuttavan joulusta ja tarkoitetaan jouluaattoa joulupukkeineen. On unohtunut juuri se, että joulu onkin vasta 25 pv ja se on se joulun tärkein päivä. Puhunkin lapsille aina Jeesuksen syntymäpäivästä ja vähemmän joulusta siksi että he oppisivat joulun merkitykse.
Joulun haluan viettää hiljaisesti kotona, mutta aattona käymme sukuloimassa ja tietenki hautausmaalla ja aattohartaudessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2008 - 19:55

aatto päivänä kiertelemme sukulaisilla ja käymme haudoilla. joskus joulupäivänäkin käymme jossain kyläilemässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2008 - 21:36

Ensimmäinen kerta viime vuonna kun olimme poissa kotoa joulun (siel Kolilla passattavana), nyt taas kotosal (mukavaa), kaipa nuo lapsosest sitten tulevat (lapsineen), joko aatton (osa) tai sit joulupäivänä...

Mua sillon lapsuudessain opetettiin, ettei ainakaan mihinkään ns. kylään saa mennä ennen kuin vasta tapanina (eli nää 2pv aatto + joulupäivä vaan kotoväen kesken), mahtaneeko pitää viel paikkansa nykypäivänä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2008 - 07:19

Ei vaan kotona perheen kesken, toivottavasti poika lapsineen tulee Seinäjoelta "sukuloimaan".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2008 - 12:16

Paikka on aina sama: mökillä, mutta seura vaihtelee vuosittain. Saapa nähdä kuka sukulaisista saapuu tänä vuonna joulunviettoon :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2008 - 18:29

Ihan normaaliin tapaan kotona, joskus ihan vaan perheen kesken, ja joinakin jouluina voi tulla sukulaisia myös piipahtamaan. : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.11.2008 - 16:34

siviilisyistä olen ollut viimeiset kymmenen vuotta Joulut jossain muualla, niin tänäkin jouluna ... kaikkeen tottuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 14:05

Siis kysytkö kissoilta, koirilta vai muilta?