Talousviisaat ehdottavat työajan pidentämistä. Miten tämä helpottaa yrityksiä, joissa töitä on vähän?

Mitä järkeä on lisätä työaikaa, jos töitä ei ole tarpeeksi? Ja toisaalta, jos on töitä, niin eikö siitä kannattaisi jakaa työttömien armeijalle?

Avainsanat: työttömät työaika

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.06.2015 - 21:53

Yrityksen ei tarvitse palkata uutta väkeä ja tämä on yrityksen säästötoimenpide.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.06.2015 - 23:30

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies ja muut talousviisaat perustelevat työajan pidennystä sillä, että se nykypalkoilla (ilman palkankorotuksia siis) mahdollistaisi sisäisen devalvaation ja sitä kautta kilpailukyvyn parantamisen. Työaikojen pidentyessä yritysten ei tarvitsisi palkata uusia työntekijöitä vanhojen ehtiessä työaikoinaan tehdä entistä enempi hommia. Niissä yrityksissä joissa työtä on vähän työajan pidennys auttaisi siten että väkeä voitaisiin vähentää kolmen ehtiessä tehdä saman minkä neljä nykyisin. Tämän vuoksi työajan pidennys lisäisi pitkässä juoksussa työttömyyttä. Jotta työttömyys luvut alenisivat silloin kun olisi töitä ne kannataisi tietenkin jakaa työttömille eikä jo töissä oleville. Jos taas töitä ei riitäisi edes työpaikan omistaville se, että työajat pidennettäisiin nykyisestä aiheuttaisi työnantajille vaikeuksia ja olis näin väärä teko.