Millainen ruokalaji on höystö?

Tiedän, että se on lisäke, mutta salaattikin on lisäke.

Avainsanat: höystö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.11.2008 - 11:56

Raguu eli höystö: Kieli-ihmiset haluavat kirjoittaa sanan suomeksi kahdella uulla, joten tehdään niin. Tosin tässä teoksessa voi korjausyrityksistäni huolimatta löytyä useitakin vastaavia sanoja, jotka olen kirjoittanut vastoin kieli-ihmisten ohjeita.

Virallinen ravintolatermi lienee höystö, mutta jotenkin sellainen sana tuntuu vaikealta suussa. Toisaalta olen yleensä kannattanut suomalaisen termin käyttämistä, jos sellainen on, myöskin silloin kun se tuntuu vaikealta. Ehkäpä pitää opetella puhumaan höystöstä. Olkoon tässä kuitenkin hakusanana raguu.

Raguu, ranskaksi ragoût, on muhennosta, tehtynä mistä aineesta tahansa – lihasta, kalasta tai vihanneksista. Jos ainekset ruskistetaan ensin, tulee ruskeaa raguuta, muussa tapauksessa valkeaa. Ranskalaisten tuntema ragoût à l'anglaise eli englantilainen raguu on ruskeaa, joka sisältää hienonnettua perunaa. Raguu voi olla melko löysääkin. Italialaiset käyttävät esimerkiksi pastan kastikkeesta nimitystä raguu (italiaksi tietysti yhdellä uulla eli ragu).

Sana on Larousse Gastronomiquen mukaan ollut käytössä vuodesta 1642. Se tulee verbistä ragoûter, joka tarkoittaa ruokahalun palauttamista tai yleensäkin mielenkiinnon lisäämistä. Muinaisten raguiden arvellaan olleen vahvasti maustettuja.

Lähteet:
www.kolumbus.fi/rahola/sanas...ist.html#R

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.11.2008 - 12:50

Kait jonkinlainen muhennos etupäässä lihasta valmistettu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2008 - 14:13

Kasvishöystöjäkin on ja ne tarjoillaan yleensä lämpöisinä. Höystö ei ole sama kuin kastike, mutta uuniperunan kanssa sopii hyvin mikä tahansa höystö. Mielestäni höystö on sakeampaa kuin kastike. Joka tapauksessa höystö on eräs aterian lisukeruuista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2008 - 13:37

Höystö on sakeata, kastikkeen tyyppistä, lihasta tehtyä. Aika vaikeata paremmin selittää vaikka tiedän milt äse näyttää.