Päänahka hilseilee ja kutiaa kovasti. Mikäs olisi tähän paras hoito?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.04.2015 - 10:13

Heips! 12.6.14 kysyttiin myös samaa asiaa, joten sieltäkin voit neuvoja etsiä. Itse taapersin aikani kärvisteltyäni lääkäriin, josta sain lähetteen allergiatutkimuksiin. Selvisi, että kyseisen vaivan aiheuttaja ei kotikonsteille korvaansa lotkauta ja oikea lääke löytyi. Jos et halua käydä shampoo-rasva-linimentti-sitä-poppakonsti-tätä-rumbaa läpi (kuten minä, turhaan) varaa aika lääkärille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.04.2015 - 00:55

Hilse päänahassa on tavallisesti merkki rasvaisesta, tulehtuneesta päänahasta, tali-ihottumasta. Hilseilevä päänahka kutiaa tavallisesti melko voimakkaasti. Oireita on eniten päälaella, sitten hiusrajassa. Suurimmalla osalla hilse lähtee pois sampoopesulla. Ellei niin kyseessä on itsepäinen hilse. On hilseilyn syy mikä tahansa, sen perushoito ja samalla tärkein hoito on päivittäinen pesu sampoolla. Kaikkiin hilsetyyppeihin sopivat samat sampoot: Apteekeissa myydään mm ketokonatsolia, piroktoniolamiinia tai sinkkipyritionia sisältäviä sampoita. Pesun jälkeen voi laittaa hydrokortisonilinimenttiä tai glyserolia sisältävää desinfektiokäsihuuhdetta. Päänahassa ei tarvitse pelätä haittavaikutuksia jatkuvastakaan hydrokortisonilinimentin tai desinfektiohuuhteen käytöstä. Ellei hilse lähde irti sampoopesulla se voidaan irrottaa salisyylihappoa ja rikkiä sisältävällä reseptivapaalla voidesekoituksella (Agualan perusvoide) Voide hierotaan hilseileville alueille ja pestään pois sampoon kera noin puolen vuorokauden kuluttua. Käsittelyn voi uusia aina tarvittaessa. Lääkäriin jos useampikaan voide+pesuyhditelmä eivät hilsettä ja kutinaa poista.

Lähteet:
Duodesim terveyskirjasto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2015 - 16:57

Kampaamoliikkeestä system 4 -ainetta. Kutina häviää ja onni kukoistaa.