Huippukiipeilijä Samuli Mansikka on menehtynyt tapaturmassa vuorilla. Harrastatko vuorikiipeilyä ja vaikuttaako em. suunnitelmiisi

Lisätty: 26.03.2015 - 07:44

Em. tapaturma tapahtui Himalaja-vuoristoon kuuluvalla Annapurna vuorella Nepalissa. Ko. oli vaativa ja noin 8000 metriä korkea vuori.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2015 - 06:03

Varmaan hänkin on ollut hyvin tietoinen harrastuksensa riskeistä, tällaiset tapaukset ovat aina kovin surullisia. Itse en kiipeilyä harrasta.

Kysyjän kommentti

Ajatellaan, että asia oli juuri näin, niin ko. asia on helpompi ymmärtää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.03.2015 - 20:35

En oikein välitä noista extreem lajeista....Eikä tän ikäsen ladyn kannata enää opetellakaan :) Varmaan hyvä harrastus, vaikka ilmeisen vaarallinen onkin....Jätän sen toisille.
Jokainen kuolema on aina iso menetys.Hän oli jonkun lapsi, poikaystävä, ystävä, serkku, kummi...Otan osaa suruun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2015 - 12:17

Jokainen vuorikiipeliä tietää harrastamaansa lajiin liityvät riskit. Näin ainkin Veikka Gustafsson on joskus jossain sanonut. Siksi tuo laji ei minulle ole koskaan sopinut. En ole koskaan pystynyt enkä tule pystymään harrastamaan mitään lajia jota harrastaessaan on aina veitsenterällä ja jossa pieninkin lipsahdus voi johtaa kuolemaan. Ne jotka tähän kykenevät ovat hatunnoston arvoisia ja heidän läheisensä vielä heitäkin enempi kunnioitusta ja ihailua ansaitsevia. Näin Samuli Mansikan tapauksessakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 27.03.2015 - 02:20

en harrasta, ja harmi että samulille kävi kehnosti, toisinaan näinkin käy vaikka makaisi kylpyammeessa päivät pitkät, mahtavaa että miehellä on ollut unelmia ja on päässyt niitä toteuttamaan, hatun nosto samulin muistolle ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2015 - 16:54

En harrasta vuorikiipeilyä, mutta kylläkin vuoristovaellusta. Siihen ei juurikaan liity riskejä sen enempää, kuin normaaliin vaellusretkeilyyn.

Maailmassa kuolee koko ajan suunnilleen sata ihmistä minuutissa, toiset nuorempina, toiset vanhempina. Jotkut kuolevat kotiinsa, toiset vuoristoon tai muun harrastuksen pariin. Yritetään elää elämisen arvoisesti niin kauan, kuin tätä elämää itse kullakin sattuu riittämään.