Joulukuussa Thaimaaseen. Matkat varattaisiin pian, mutta menen naimisiin toukokuussa. Voinko matkustaa "vanhalla" passillani?

Nimenmuutos lentolippuun maksaa paljon. Voinko/uskallanko siis matkustaa passilla, jossa on vanha sukunimeni. Lennot myös varattaisiin nykyisellä sukunimelläni. Odotanko lentojen varaamista siihen asti, että olen mennyt naimisiin ja tilaan uuden passin vai varaanko matkan nyt ja matkustan vanhalla sukunimelläni?

Avainsanat: passi nimen vaihdos

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.03.2015 - 13:04

Poliisit ja passi sivuilla sanotaan asiasta näin:

Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella passilla voi matkustaa.
Tarkista aina matkustuskohteesi viranomaisilta tai matkustusmääräyksistä, millaisella passilla kyseiseen maahan voi matkustaa ja mitä muita, esimerkiksi passin voimassaoloaikaan liittyviä vaatimuksia kohdevaltiolla on.
Kun passia käytetään, siihen merkityn nimen ja henkilötunnuksen on oltava ajan tasalla. Uusi passi on haettava esimerkiksi silloin, kun sukunimi vaihtuu avioliiton seurauksena. Jos henkilötietosi ovat muuttuneet, varmista maistraatista, että tiedot ovat ehtineet päivittyä väestötietojärjestelmään. Henkilötiedot tuodaan passiin väestötietojärjestelmästä.
Sinulla voi olla hallussasi pääsääntöisesti vain yksi voimassa oleva passi. Kun haet ja saat haltuusi uuden passin, vanha passisi raukeaa, vaikka vanhaan passiin merkittyä voimassaoloaikaa olisikin vielä jäljellä.

Yllä oleva lyhyesti: ET VOI MATKUSTAA NAIMISIIN MENTYÄSI ENTISELLÄ NIMELLÄSI VARUSTETULLA PASSILLA.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2015 - 23:22

Itse en lähtisi edes kokeilemaan, vaan hankkisin uuden passin oikealla nimelläni, en ottaisi tuollaista riskiä, mutta tämä on minun mielipiteeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2015 - 20:23

Vähän veikkaan että se nimi täytyy vaihtaa siihen lentolippuun ja passiin sitten uudemman kerran... Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole asiasta... Mutta ymmärtääkseni virallisissa matkustusasiakirjoissa ja lentolipuissa täytyy olla oikea nimi.

Lisätty: 13.03.2015 - 20:24

Ja Onnea jo etukäteen avioliitosta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2015 - 20:26

Itse kävin aikoinaan omalla häämatkallani uudella nimellä ja uudella passilla. En uskaltanut ottaa riskiä...Mutta kysy matkatoimistosta, mitä siellä ollaan mieltä. Heillä varmaan kokemusta asiasta .