Joudutko viemään lapsesi päiväkotiin ,kun itse menet työhön?

Säälin näitä lapsia ja vanhempia mitkä joutuvat viemään lapsia päiväkotiin jo heti kuuden jälkeen aamulla.Milloin sitä oikein nukutaan?

Avainsanat: lapsi vanhempi rahtaus kova elämä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.10.2014 - 15:38

Olin lasteni kanssa kotona siihen asti kunnes nuorin täytti 2 v. ja isompi oli 3,5 v. Vein lapset klo 7 päiväkotiin, kun piti ehtiä klo 8 töihin ja matkoihin meni aikaa, sama rumba illalla. Pääsin klo 16, niin hain lapset klo 17. Lapset menivät nukkumaan klo 20 ja aamulla ennen seiskaa herättelin, onnekseni päiväkoti oli vieressä ja siellä söivät aamupalan. Rankkaahan tuo aika oli, kun ei ollut apujoukkoja auttamassa, mutta aika kultaa muistot ja haikeana muistelen sitä aika, kun lapset olivat pieniä. Lapset kun aloittivat koulun, niin tein lyhennettyä työpäivää.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.10.2014 - 17:00

Itsellä ei ole lapsia, mutta päiväkodissa töissä olleena voin kyllä sanoa että aika hurjalta se tuntui kun päiväkodin pienin, joka ei vielä oikein kunnolla kävelläkään osannut, tuotiin ensimmäisenä aamulla ja haettiin viimeisenä iltasella. Ymmärrän kyllä, että joillakin (useimmilla?) vanhemmilla ei ole sitä valinnan mahdollisuutta että jäisi lasten kanssa kotiin pidemmäksi aikaa. Taloudellinen tilanne ei vaan anna välttämättä periksi.
Itse tiedän sen, että jos niitä lapsia jossain vaiheessa tässä alan tekemään ja ehkä saankin aikaiseksi, niin en pysty olemaan kuin äitiysloman ajan lapsen kanssa kotona. Sitten on jo pakko työntää päiväkotiin ja lähteä itse töihin, pelkäänpä että laps parka joutuu myöskin jo ensimmäisten joukossa sinne menemään.
Toiveenani tietenkin on, ettei niitä muksuja tule ihan vielä, jotta saan opinnot loppuun ja pikkuisen paremman koulutuksen, joka ehkä mahdollistaisi myös jotain taloudellista helpotusta.
Ollaan mieheni kanssa ns. perusduunareita, joten kyllä se vaan karu totuus on, että meidän lapsoset tosiaan joutuvat viettämään pitkiä aikoja päiväkodissa. Ellei sitten noilla mahdollisesti tulevilla isovanhemmilla ole halua eläkepäiviään viettää lastenlasten kanssa... Mutta tähän vaihtoehtoon en kyllä ketään pakottaisi, saisivat itse ehdottaa kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2014 - 18:20

Omani oli aikoinaan erittäin hyvässä perhepäivähoidossa.Oppi runsaasti asioita ja eväitä esikoulua ja koulua varten.
Olin 3 vuotta tenavan kanssa kotona,ennenkuin hoitoon vein.Onneksi oli se mahdollisuus....Ja kun aloitti koulun, tein vuoden kuutta tuntia;helpotti huomattavasti asioita!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2014 - 23:41

Poikani pyöräytettyäni oleilin hänen kanssaan kotosalla hänen kolmivuoptispäiväänsä saakka. Aloitettuani tämän jälkeen taas työt hankin hänelle hoitopaikan päiväkodin sijasta perhepäivähoidosta.
Hoitoaamujen varhaisten herätyten vuoksi poikamme laitettiin nukkumaan viimeistään iltakahdeksalta. Näin pyrimme huolehtimaan siitä, että poikamme saisi joka vuorokausi nukuttua riitävän monta tuntia. Se ei mielestämme olisi onnistunut yhdistelmällä: lyhyet yöunet, pienet päiväunet.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että aamuvarhaisella heräämään ja hoitoon lähtemään joutuvien lasten riitävän unentarpeen takaa vain kunnolliset, pitkät yöunet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2014 - 20:03

Jouduin aikanani viemään, kun lapset olivat pieniä. Monta kertaa tuntui siltä, että siinä ei ole mitään mieltä. Hankkia lapsia toisten hoidettavaksi, välillä se masensi, mutta kun ei ollut varaa jäädä lapsia kotiin hoitamaan, niin mikäpä auttoi.