Mitä mieltä vanhemmista,jotka kuskaavat lapsiaan joka viikonpäivä eri harrastuksiin?Milloin liika on liikaa?

Heikkeneekö lapsien luovuus ja taito päättää itse? Viekö harrastus liikaa voimia esim.opiskelulta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.10.2014 - 08:33

Pelottavan paljon vanhemmat päättäävät mitä lapsen pitää harrastaa,se ei ole enää kivaa,jos on pakko.Kilpailuhenki on vanhemmilla kova,entä lapsella?Harrastus pitäs olla sellainen,että lapsi pääsee sinne ilman vanhemman kuskausta,tietysti jääkiekkoa harrastavan pelikassi on painava ja hankala lapsen itse kuljettaa.Koulu ja siellä oppiminen on se tärkein juttu ja sitten vasta harrastetaan jotain mielekästä,mikä on lapselle mieluista.Pelkään vauhtisokeita vanhempia,kun ei osata laittaa mitään rajaa harrastuksille.Tuloksena levoton lapsi,tää on joidenkin kohdalla mennyt ihan päälaelleen.Vanhemmista on tietysti kiva kehua miten paljon lapseni harrastaa.

Lähteet:
sivusta seurannut

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä vastauksesta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.10.2014 - 19:39

Itse koen että lasten harrastukset on menneet liian kilpailemiseksi. Heti ollaan tekemässä huippu-urheilijoita pienestä pitäen, vaikka mielestäni tarkoitus olisi vain pitää hauskaa ja kehittää itseään. Mielestäni on aika hurjaa ollut kun olen ilta yhdeksän aikaan lenkillä urheilukeskuksen tuntumassa ja täällä alakouluikäiset penikat juoksevat vielä täyttä häkää jalkapallon perässä kentällä, vanhemmat karjuu "kannustus"huutoja kentänlaidalla. Itse olin varmaan tuon ikäisenä jo siihen aikaan nukkumassa. Meillä kun ei tuollaisella tarmolla harrastettu urheilua silloin kun olin lapsi.
Mutta tosiaan, harrastus varmasti vie tänä päivänä voimia opsikelulta, ystävien kanssa ololta, joskus tuntuu että saako lapsi olla enää lapsi kun kuuntelee ohi mennen vouhkaavia vanhempia... Elääkö vanhemmat jotain omasta lapsuudestaan menetettyä lastensa kautta? Vai pitääkö vaan nykyään olla joka paikkaan ehtivä super perhe jossa harrastetaan yhdessä ja erikseen, tehdään useampaa duunia ja ollaan ulos päin tosi "hyviä" ihmisiä.
Itsellä ei lapsia ole, en tiedä tuleekokaan, mutta mieheni on jo päättänyt, että jos poikia tulee, heidän kanssaan lähdetään tähtäämään jo pienestä pitäen ammattijääkiekkolijoiksi. NHL siintää hänellä mielessä. Tämä taitaa olla joku hänen murskaantunut haaveensa kun ei polvi kestänyt lapsena.

Toisaalta tietenkin, toiset lapset pitävät harrastuksestaan ja menevät mieluustikin, mutta uskon että kaikki eivät mene mielellään vaan vanhempien pakottamana.
Luovuus ja taitohan harrastuksissa varmaan kehittyy, mutta se, kannattaako niitä lapsia esim kesäkeleillä jalkapallo harkkoihin ajeluttaa muutamaa kilometriä on toinen juttu. Mielestäni joutavat tekemään alkulämmittelyn jo pyörän selässä. Talvella on tietenkin vähän eri juttu jos on kovin kylmää ja harjoitukset myöhään.... Ja sitten nämä harrastukset joissa sitä kamaa on aivan älyttömästi, silloin ei varmaan pieni ihminen jaksa itse niitä kantaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 08.10.2014 - 22:30

jos matkaa on vähän, iästä riippuen itse saisivat mennä ja montako harrastusta/kakara on kohtuullista ja järkevää, saan nähdä sen lähivuosina, vanhempien lasten kanssa ei vielä ollut niin paljon tarjontaa eikä ollut muutenkaan maailmanloppu tulossa ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2014 - 15:27

Molemmat lapset ovat itse saaneet päättää mitä haluavat harrastaa ja onnekseni molemmat harrastavat samaa lajia. En koskaan kokenut kuljetuksia ongelmana, vein lapsiani vuosikaudet harrastuksiin 3-4 viikossa ja sen aikaa, kun olivat treeneissä, niin kävin koirani kanssa pitkän lenkin, se sopi aikatauluuni hyvin. Vuodet vierii ja tätä nykyä toinen lapsistani omistaa jo ajokortin ja niinpä he kulkevat harrastuksiin yhdessä, eikä mutsin tarvitse enää kuskata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2014 - 22:07

Isäni aika meni ruuan hankkimisessa ja en muista olisko hevosta valjastanut minun viemiseksi kilpailumatkoille. Itse sain hiihtää kilpailuihin jos ei linja-autokyyti osunut reitille. Harjoitus maasto oli kuutamolla maanteillä. Ei ole omia lapsia ollut joten en ole tavinnut ottaa asiaan kantaa.