amu
Kysytty: 25.09.2014 - 11:42

olisiko toimittajien syytä ruveta miettimään, minkälaista uutista ihmisille syöttää 24/7 ?

tuntuu että uutisoinnilla ylläpidetään, pahennetaan ja suorastaan lietsotaan lamaa ja huonoja aikoja tulevaksi. kaivetaan kaikki mahdollinen negatiivinen ja laitetaan isoin otsikoin lehtiin, tämä kaikki vaikuttaa heikentävästi kuluttajien intoon ostaa tuotteita ja palveluja, tästä ei hyödy oikeastaan kukaan, jopa lehtitalot menettävät asiakkaansa kun ei raaskita enää niitä lehtiä ostaa vaikka olisi minkälainen otsikko etukannessa :(

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.09.2014 - 13:17

Vaikea kysymys ! Kai ne toimittajatkin yrittavat vaan parastaan. Olen samaa mielta kanssasi siita, etta lamaa lietsotaan juuri siita vouhottamalla. Malesian konemysteerin aikoihin pidin 95 prosenttia kaikista mailman lehtien kirjoittelusta taytena hoponlopona .... mutta vain siksi, etteivat toimittajat tai kukaan muukaan tiennyt, kuinka asia on. Nyt olisi mielenkiintoista tietaa, miksi venalaisten koneet ovat alkanet lennella meidan ja Ruotsin ilmatilassa. Pelottavaa !

Kysyjän kommentti

uutisia pitää kertoa, eikä tietoa saa vääristellä mutta... nyt on jankutettu mm. \"asiantuntijoiden\" mielipidettä eläke-iästä niin paljon että kansa suorastaan vaatii eläke-iän nostoa. nyt odotan mielenkiinnolla tartutaanko yhtä innokkaasti tuohon viinasen ajamaan palkkaaleen. tämä lama on saatu aikaan tuhoamalla kotimarkkinat joten syöksykierre on valmis, pikkaisen kaipaisin positiivistä probagandaa välillä, edes malliksi ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.09.2014 - 17:19

Minä pystyn olemaan parikin viikkoa avaamatta tv:tä uutisten ja ajankohtaisohjelmien vuoksi, samoin eräitä lehtiä. Kyllä se maailma pyörii muutenkin ja todella väärään suuntaan. Sota siellä, hätätila täällä, Suomi lamassa, vastuunkantajat hukassa, syopä sillä julkkiksella, rakkaus rakoilee toisella... Kaipaan sitä Arvi Lindin & kumppaneiden kappaletta: "Tänään meillä on vain hyviä uutisia..."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2014 - 22:18

Mielestäni ihmisten,siis uutisten kuulijoiden ja lukijoiden pitäisi tarkentaa ajatusmaailmaansa.Että ei heti suoraltakädeltä uskottaisi, mitä luetaan tai kuullaan.

Toimittajat tekevät työtään ja heiltä vaaditaan sensaatiomaisia juttuja ja muutenkin kaikkea mahdollista,että uutisointi olisi mielenkiintoista....Siis kansa vaatii.
Siksi vastaan, että mieti, ennenkuin uskot kaikkea.Suodata saamasi "tieto".

Esimerkkinä kananmunat : tällä viikolla ne aiheuttavat pahaa kolestrolia.Ensi viikolla niitä saakin syödä yhden päivässä ja kun mennään vielä viikko eteenpäin, onkin tutkittu,että kananmunilla ei oikeastaan ole sen kolestrolin kanssa sitten yhtään mitään tekemistä....
Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan :) ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2014 - 00:45

Minusta lehtien, tai televisio- ja radiokanavien toimittajien ei tule missään eikä milloinkaan vääristellä tarkoitukselliseti ja tahallaan totuutta. Heidän ei tule myöskään milloinkaan jättää uutisisasioista kertomatta kuvin, tai sanoin mitään niihin olennaisesti kuuluvaa, ei vaikka nuo uutisasiat olisivat kuinka ikäviä ja masentavia tahansa.
Sen mitä ja milloin ja missä noita uutisista luemme, katsomme, tai kuuntelemme voikin sitten jokainen päättää itse. Samoin sen uskooko uutiset täytenä totena sen kummemmin niitä kritisoimatta, vai ei. Pääasia on että saamme yhä edelleenkin kuulla, lukea ja nähdä uutisia niin täältä kotimaasta kuin muualtakin maailmaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2014 - 08:57

Netissä olisi helppo toteuttaa lehti, jonka lukija voisi räätälöidä mieleisekseen ruksaamalla asetuksista itseään kiinnostavat aihepiirit, esim. ne valtiot tai maanosat, joita koskevia uutisia haluaa lukea tai aihepiirejä, kuten politiikka, urheilu, tiede, taide, julkkishömppä tms. Yksi valinta voisi sitten olla myös positiiviset / negatiiviset uutiset. Toki joidenkin uutisten positiivisuus riippuu lukijastakin; yhdelle vaikkapa Tapparan voitto jääkiekko-ottelussa voi olla hyvä uutinen, toiselle huono.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.09.2014 - 09:53

Pitäähän lehtien tuottaa, kirjoitellaan kirjoittamalla asiasta kuin asiasta minkä tiedetään ihmisiä kiinnostavan.