Kauanko poimitut omenat säilyvät terassilla, montako päivää ennen kuin pilaantuvat? En ehdi aivan heti tehdä niistä mitään.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.09.2014 - 21:05

Kyllä silyvät hyvin terassilla..varo vaan jos pakkasta tulee,sitten paleltuvat..
tein samoin,kun girasol..että koko syksyn saa syödä omenoita..ja viimiset varmaan jouluna.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 23.09.2014 - 14:47

toivottavasti pitkään, itsekin kerkeän vasta viikonloppuna niitä keittelemään ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2014 - 16:33

Itse poimin omenoita,kääräisin paperiin,pistin pahvilaatikkoon ja vein "kellariin". Meinasin niitä Joulun pyhinä tarjota ystävilleni !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2014 - 02:39

Oman kokemukseni mukaan omenoiden säilyvyysaika teranssilla riippuu monesta asiasta. 1): säilytysastiasta. Astian jossa omeoita säilyttää pitää olla ilmava ja riittävän iso jotta omenat saavat olla siitä väljästi. Muovipussiisa omenat pilaatuu nopeasti. 2): säilytyslämpötilasta. Omenien säilyselle paras lämpötila on +1-2 astetta. 3): onemien poimintakunnosta. Lommoja saaneet pilaantuu helpommin kuin lommottomat. 4): omenalajikkeesta. Eri lajikkeet säilyy eripituisia aikoja teranssillakin. En pysty valitettavasti kertomaan sinulle tarkenpia säilyvyysaikoja. Nyyh... Lohdutukseskesi voin kuitenkin kertoa , että ainakin anoppini teranssilla omenat ovat pysyneet joka vuosi useampia päiviä hyvinä poiminnan jälkeen jotenka uskon sinullakin pysyvän. Älä kuitenkaan säilytä niitä siellä viikoja. Sitä en usko niiden kestävän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2014 - 23:06

Meillä ei säily, sillä ne ovat valkohäntäpeurojen herkkua. Syövät puistakin niin ylhäälle kuin ylettyvät.