Onko teille tuttu myskikurpitsa,miulle täysin outo?Mitä olette tehnyt siitä?

Avainsanat: myskikurpitsa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.09.2014 - 17:36

Olen onistunut löytämään vain kerran myski- eli melonikurpitsaa ja senkin kerran minulle tuttuakin tutummasta lähikaupastani. Tein siitä tuolloin herkulliseksi osoittautunutta sosekeittoa. Tässä netistä löytämäni ohje jonka alkuperäisjulkaisijaa en valitettavasti muista: 1 myskikurpitsa eli butternut squash (noin 900 g)
1 omena
2 tl jauhettua korianteria
0.5 tl kanelia
0.5 tl (sitruuna)suolaa
0.5 dl kuivattuja sipulilastuja (tai 1 tuore sipuli)
8 dl vettä
100 g chilituorejuustoa (Creme Goldessa Chili Lidlistä, siinä on oikeasti ytyä)

Halkaise kurpitsa, poista siemenet ja rihmastot. Kuori ja kuutioi sekä kurpitsa että omena (ja sipuli mikäli käytät tuoretta). Kuumenna hieman rasvaa ja pyörittele korianteria hetki siinä. Lisää kasviskuutiot, kaneli sekä suola, ja anna kuullottua 5-10 minuuttia. Lisää sitten vesi sekä sipulilastut ja keitä hissukseen noin 20 minuuttia eli kunnes kurpitsa on kypsää. Sillä välin voit huuhdella ja putsata siemenet rihmastosta. Kuivaa siemenet talouspaperilla ja paahda pannulla.

Kun kurpitsa on kypsää ja pehmeää, on aika soseuttaa se sauvasekoittimella. Jos kaipaat soppaan suutuntumaa, erota osa kurpitsakuutioista soseuttamisen ajaksi ja palauta sitten pataan. Lisää lopuksi tuorejuusto ja anna sopan poreilla vielä se hetki, että juusto ehtii sulaa ja sekoittua kunnolla. Ja eikun soppaa kulhoihin ja pinnalle niitä paahdettuja siemeniä! :)

Kysyjän kommentti

kiitos vaivan näöstäsi,kun laitoit ohjeen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.09.2014 - 16:51

Täytyi googlesta katsoo, että millainen kurpitsa se on, kun on täysin vieras mulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2014 - 02:33

En ole koskaan kuullutkaan !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2014 - 07:21

Täysin vieras kurpitsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2014 - 12:10

On niin pelottavan kuuloinenkin kurpitsa että saattaisin jättää syömättä :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2014 - 02:34

Kaipa se joku vihreä pallo on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2014 - 10:03

Ihan tuntematon minulle..en ole koskaan kuullut sellaisesta...kesäkurpita on tuttu..mitä nytkin on kellarissa vino pino..