haluan kiinnittää 3 lamppua vierekkäin kattoon, pitääkö laitattaa lisää niitä pistoke-paikkoja, vai löytyykö jokin tanko tms.?

Haluan näiden lamppujen roikkuvan vierekkäin katosta samalla tasolla, mutta kaikki kuitenkin erillisinä lamppuina, joko syttyy samalla kertaa tai erikseen ei väliä, pieni tehoisia.

Avainsanat: valo valaisin kiinnitys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.08.2014 - 12:26

Jos valaisimelle ei seinässä ole valmiina kruunukytkintä joka mahdollistaisi sytyttämisen erikseen, niin kytket vaan kaikki lamput yhteen "rinnakkain" siellä "tangossa".

Kruunukytkimen käyttö on nykyään ongelmallista, johtuen nykyvalaisimista sekä katon valaisinpistokkeista.
Asiasta on paljon kysymyksiä ja vastauksia netissä, Googlaa sanalla kruunukytkin
niin löytyy esim.
www03.edu.fi/oppimateriaalit...aistus.htm

Tutustu myös näihin:
Osa III Tee se itse sähkötyöt (sivulla 3 on valaisinliittimestä)
www.tukes.fi/sahkopalot/pdf/...osaIII.pdf

Kodin sähköturvallisuus-opas
www.tukes.fi/Tiedostot/sahko...rvopas.pdf

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi, olit ilmeisesti ymmärtänyt kysymyksen parhaiten ja vastauksesi oli kaikista valaisevin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.08.2014 - 22:59

Sähköturvallisuuden edistämiskeskuksen sivuilla kerrotaan, että valaisinpistorasiaan tulevia haaroituskappaleita myydään alan liikkeissä.

Lähteet:
www.sahkoturva.info/sahkon_k...alaitteet/

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.08.2014 - 10:22

Osta valmis valaisin jossa on olemassa ne kolme lamppua - helpoin ja turvallisin.