tarkoitus olis aloittaa uusi harrastus eli makkaran teko mutta mistä voisin tilata siansuolia ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.11.2008 - 10:47

www.finfood.fi/finfood/finnf...endocument

Tuossa linkissä on aika päteväntuntuinen info makkaranvalmistuksesta. Tosin artikkeli on vuodelta 2003 eli en sitten tiedä pitävätkö esim. kaikki maahantuontitiedot enää paikkaansa :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.11.2008 - 19:35

Sun kannattas varmaankin kysyä kauppahallista tai omasta esim. K-kaupasta, tms. josko he voisivat tilata näit suolii, sulle.

Ite täs vuosii sitten tilasin kauppiaan kautta sianpäätä, kun halusin tehä ns. alatoopii ite, nyt sitä ei enää saa (enkä mie sitä omatekemää, murr), kun mentiin EU:hun näin oon ymmärtänyt, samoin jo vuoskymmenii sitten sai ostaa kaupast naudan keuhkoa (ilman tilausta), jota sit kotiväki keitti ja siitä kissoille saatiin hyvää murkinaa, kun pikku palasiks leikeltii....

Se oli silloin, mutta nyt.... luulis sentään suolta saavan, kun sitä käyttävät tehtaatkin...? Ja onnea, kunnioitettavaa, kun joku edes ajattelee ihka ite tehä jotain tänä päivänä, ettei vaan niit valmisjuttuí.. tsemppii ja onnee matkaan sulle...

Lähteet:
Muistelot ittelläi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2008 - 20:43

Tein taannoin joulumakkaroita.
Tilasin lihakauppiaalta siansuolia.

Makkaranteko ohjeessa oli portiinia toisessa vaaleata ja toisessa punaista, kylläpäs sujui makkaroiden teko hauskuuden merkeissä,
kun piti juoda ne loput portviinit pois, ettei vaan happane ;)

Mutta hyviä oli makkarat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2008 - 23:31

Luonnon suoleen tehty makkara on hyvää, mutta mistäs saat palvelua kun ei ole lihakauppiasta. Kaikki lihatuotteet on pakattu valmiiksi moneen kelmu- ja tyroksikerrokseen.

Kiva kuulla, että joku muukin on valmistanut keuhkosta murkinaa kotieläimille. Minulla oli jatkuva tilaus keuhkosta suurikokoiselle koirallemme.

Lapsuudessani kotonani pidettiin sikaa ja kun se oli teurastettu se käytettiin hyödyksi kokonaan. Sen suolista keitettiiin myös saippuaa ja suolia käytettiin myös makkarankuorina. Kun kukaan aikuinen ei pystynyt vispaamaan verta, minä sain sen tehtäväkseni. Verta oli vispattava, jotta se ei hyytyisi.

Hojoijaa tämä muistelo Jonin13 innoittamana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2008 - 07:13

Mm markettien lihatiskeiltä voi tilata. Meillä täällä ainakin on Citymarketissakin lihatiski vaikka on myös pakattujakin lihoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2008 - 11:26

teurastamo, lihan kanssa tekemisissä olevat putiikit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2008 - 13:25

Kauppasi lihaosaston hoitaja kyllä tilaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2008 - 17:35

Varmaan lihateurastamolta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.12.2008 - 18:22

Minäkin etsin sian suoli makkarantekoon mutta ei edes sukulais K-kauppiaani niitä minulle löytänyt ... Saiskohan joltain tilateurastamolta ...