amu
Kysytty: 07.07.2014 - 11:18

oletko käynyt matkatoimiston järjestämillä retkillä kohteessa, jos olet, onko mikään ollut niin hyvä että menisit uudelleen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.07.2014 - 16:17

Olen käynyt useammalla järjestetyillä retkellä. Ehdottomasti paras järjestetty retki tai nähtävyys oli retki Chichen Itzaan. Opas kertoi koko menomatkan ajan bussissa Mayakansan historiasta ja merkittävimmistä historiallisista Chichen Itzan tapahtumista. Chichen Itzassa tosin oli hyvin kuuma eikä tuulenvirettä ollut, joten emme viipyneet kohteessa kauaa. Ja, vaikka opas kertoi sekä bussissa että perillä paljon asioita, niin mieleen jäivät silti kaikki merkittävimmät historialiset
tapahtumat. Suosittelen ko. retkeä lämpimästi kaikille. Itse en tiedä, että uskaltaisinko mukaan ko. retkelle toistamiseen.

Lisätty: 14.07.2014 - 19:04

Valitettavasti en muista em. retken hintaa. Retkibussi haki meidät GBP:n majoituskeskuksen jstkn osasta eli nousimme auton kyytiin ikään kuin kotiovelta. Bussi oli täpötäysi ja puheesta päätellen, niin bussissa oli muitakin kuin suomalaisia. Retki oli Finnmatkojen ja opas täysin uusi tuttavuus ja em. oppaan tapasimme ko. parin viikon Meksikon matkalla vain ko. kerran. Oppaan tietämys ja kaikki muukin oppaalle kuuluva osaaminen olivat erinomaisen tasoista. Jossain välissä retken aikana kävimme syömässä, mutta GBP:n ruokailuihin verrattuna ko. retken ruokailu oli heikkotasoinen ja muistaakseni juomat täytyi silti itse maksaa. Ruoka sis. retken hintaan. Ärsytystä aiheutti se, kun ruokaravintelin henkilökunnalla oli suusuojat. Muuten ravinteli oli siisti ja lapset saivat halutessaan jälkkäriksi myös jäätelöä. Itse en em. jätskiä halunnut maistaa. Otimme salmonellarokotteet ennen Meksikon matkaa, mutta GBP:n ruokailujen siisteys ja maku olivat ensiluokkaisia, joten GBP:sä ei salmonellarokotetta olisi tarvittu. Tosin retken ruokapaikassa rokote saattoi olla hyvä suoja. Finnmatkat on luotettava matkanjärjestäjä ja Chichen Itza valloittava kohde. Minulle kerta Chichen Itzassa riitti, mutta tapasin matkalla perheen, joka oli käynyt ko. Chichen Itzassa useammalla Meksikon matkallaan. Paluumatkalla poikkesimme Mayalaisperheen kotona. Kävimme ko. kylän koulussa ja kiertelimme jalan kylässä. Meksiko vei sydämemme, mutta lukekaahan Meksikon matkustustiedote ennen kuin matkustatte Meksikoon ja annan mielelläni tietoja kaikkiin kysymyksiinne, jotka liittyvät Meksikoon. :) x4

Lähteet:
Meksiko. Chichen Itza, oma kokemus retkeltä

Kysyjän kommentti

tuo on juuri se paras osa retkestä, kun opas kertoo mm. kohteen historiasta ynm. mutta onhan se aika suolainen se hinta sitten, usein retket ovat kuitenkin vain sen takia että retkiä pitää tarjota, ovat kalliita ja aika heikosti hoidettuja, mieleen tulee ostosretket joissa viedään \"yhteityökumppanien\" nahkakauppoihin tai jalokiviliikkeisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.07.2014 - 12:11

Aikoinaan olin matkatoimiston järjestämillä retkillä, mutta ovat jääneet vähiin, koska kielitaitoisena ja muutenkin omatoimisena retkien tekeminen tulee halvemmaksi ominpäin. Yleensä olin tyytyväinen matkanjärjestäjien retkiin ja monelle menisin uudelleenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2014 - 15:03

Aurinkomatkat on ollut ainoa matkatoimisto jota olen käyttänyt. Varmaan tapa jäi jo lapsuudesta, kun aina mentiin aurinkomatkojen viemänä etelään.
Retket on pääsääntöisesti hyviä, rahastuksen makua niissä on, tosi kalliita kun ovat ja samat asiat pystyt tekemään yli puolet halvemmalla jos vain kielitaitoa ja pientä viitsimistä riittää. Opas tietenkin puuttuu, mutta voihan asioista ottaa etukäteen itse selvää.
Helpoksi olen kyllä kokenut nuo valmisretket, ollaan nyt joka kerta otettu yksi per reissu.
Yhdestä retkestä täytyy sanoa että sitä EN suosittele: Kreetalla Knossoksen retki. Aivan törky hintainen, pitkä retki, jossa suurin aika menee bussissa nököttämiseen ja Iraklionissa järjestettyyn shoppailuaikaan. Tämä oli tosi pettymys. Knossokseen on Haniasta helppo mennä itse bussilla ta vuokrata auto. Saa enemmän irti ja voi tehdä mitä tahtoo.
Mutta muille retkille menisin uudelleenkin :)
Tuli kokeiltua nyt kuitenkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2014 - 15:33

Olen retkillä käynyt ja kaikkein parhaimpia on päivän kestävät retket merelle :) Yleensä vuokraan auton pariksi päiväksi, siten pääsee tutustumaan uusiin paikkoihin näppärästi :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2014 - 18:53

Enpä ole juuri matkanjärjestäjien retkiä käyttänyt, teen pääsääntöisesti omatoimimatkoja. Intiassa olen ollut kansainvälisen matkanjärjestäjän Hampin matkalla mukana, sen voisin tehdä uudelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.07.2014 - 09:12

Olen käynyt monilla järjestetyillä retkillä. Kaikista tykkäsin, mutten ehken uudestaan menisi, koska kertaalleen nähty ja koettu on. Miksi sitä pitäisi uusia, kun muitakin paikkoja ja retkiä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2014 - 20:34

Matkan järjestäjien retket ovat hyviä, mutta kalliita ja ylihintaisia. Matkakohteissa löytyy paikallisten järjestämiä samanlaisia retkiä puolet halvemmalla. Opastus on tietty silloin englanniksi. Joskus saattaa olla myös suomalaisella matkan järjestäjällä skandinaavinen opas ja menee ruotsiksi. Esim deturilla olen ollut ruotsalaisen oppaan vetämällä reissulla.