Veteletkö töpselit pistorasioista ukkos-ilmalla?

Avainsanat: ukkonen sähkö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.05.2014 - 23:38

Ukonilmalla kaikki puihat irti seinästä, paitsi jääkaappipakastin. Täällä maalla sähkö kulkee ilmajohtoja pitkin ja salaman isku töpselin kautta on mahdollinen. Salaman jännite on niin korkea, ettei siltä taida suojata mikään muu, kuin töpselin irroittaminen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2014 - 14:49

Harvemmin, oikein rajuilmalla saatan ottaa pois. Lomareissuille lähtiessä aina töpselit pois seinästä.
Kerran on pistorasia alkanut kärytä, kahvinkeitin päällä ja pistorasia kärähti, ei ollut ukonilma vaan omia aikojaan kärähti, onneksi olin kotosalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2014 - 16:26

Se vedetäänkö meillä töpselit pistorasioista ukkosilmalla riippuu siitä miten lähellä kotiamme salamoi ja jyrisee. Kun ukkosia luvataan saapuvaksi paikkakunnallemme silloin kun kukaan ei ole kotonamme vedämme tietenkin töpselit seinistä varmistaaksemme näin sen ettei ukkonen saavu lliian lähelle kotiamme ja riko kaikista suojalaitteista huolimatta yhä pistorasioissaan kiinni olevia sähkölaitteitamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2014 - 19:58

En ole vedellyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.05.2014 - 21:25

Mulla on sellaiset turvajutut etten ole vetänyt. Virran kyllä katkaisen niistä laitteista varsinkin viikonloppuisin kun menen mökille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.05.2014 - 11:20

En vetele. Jos oikein kovasti rytisee, niin modeemin pistokkeen irrotan seinästä. Sitä en ehtinyt eilenkään tekemään, kun rysähti yllättäen ukkonen päällä ilman ennakkovaroituksia. Koneet toimii, kaikki hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2014 - 17:18

Pakko ottaa kiinteän netin piuhat irti seinästä, jos ukkonen uhkaa.Yksi modeemi on muinoin mennyt.Kaikki muut saa olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2014 - 20:26

Tietokoneiden johdot nyppään varulta.