Mitä haluaisit sanoa ihmiselle, joka taistelee päästäkseen irti alkoholista tai huumeista?

Avainsanat: huumeet alkoholi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.04.2014 - 22:20

Haluaisin sanoa hänelle, että kerro taistelustasi kaikille niille, joiden tiedät haluavan olla puolellasi ja tukenasi niin hyvinä, kuin vähän huonompinakin hetkinä. Vaikka kaikki nuo edelliset kommentit ovat aivan oikeassa siinä, että kyse on viime kädessä tuon ihmisen omasta tahdon voimasta, niin on kuitenkin hyödyksi sekä hänelle itselleen että noille toisille, että he tietävät, että hän ainakin haluaa yrittää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.04.2014 - 11:50

Eipä siinä sanomiset auta mitään. Se on niin henkilökohtainen juttu, että alkkis tai hörhis joutuu itse taistelunsa käymään läpi. Voi toivotella tsemppiä, mutta ketä se nyt lohduttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2014 - 11:52

Jos nyt ihan oikeasti tietäisin että tämä henkilö on tosissaan taistelemassa irti riippuvuudestaan, niin yrittäisin ilmaista ja näyttää kaikin tavoin tukevani tätä. Huumeiden käyttäjiä lähipiirissäni ei ole, alkoholisteja löytyy jonkin verran. Nämä henkilöt ovat kuitenkin kieltäneet ongelmansa eivätkä omasta mielestään tarvitse apua. Sama se vaikka työpaikka/opiskelupaikka/perhe/koti yms on menetetty ongelman vuoksi. Alkoholismin seurana tulee myös narsistisuus ja kaiken kieltäminen...
En usko esimerkiksi yhden perheen jäseneni lopettavan koskaan juomista. Mutta jos tämä tosissaan lopettaisi, tukisin kaikilla mahdollisilla tavoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2014 - 18:05

Kaikki lähtee ensisijaisesti omasta halusta.Toinen ei voi kuin tukea, jos toinen on päättänyt parantua.Ja kun epäonnistuu,auttaa nousemaan ylös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.04.2014 - 23:33

Kehottaisin häntä hakemaan ammattiapua. Olisin silti kannustavana tukena kaikessa missä pystyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2014 - 13:50

Kehoittaisin häntä rehellisesti ja avoimesti, mitään salaamatta, kertomaan kaikille ihmisille omasta alkoholi-, tai huumeongelmastaan ja pyrkimyksistään päästä siitä eroon. Kehoittaisin avoimuuteen ensinnäkin siksi,koska kukaan ei pääse eroon alkoholista, tai huumeista, ellei itse sitä todella halua ja pysty tunnustamaan ongelmakäyttöään kenelle tahansa, mitään salaamatta. Kehoittaisin avoimmuuteen toisekseen siksi koska alkoholi, tai huumeongelmasta kärsivä ja siitä eroon pyrkivä saa näin karsittua ympäriltään ne jotka eivät tässä taistelussa halua häntä tukea ja jotka näin voisivat olla este siitä eroon pääsylle. Ilmaisisin myös tukevani häntä hänen pyrkimyklsissään, sillä vaikka ongelmista ei pääsekkään irti ilman omaa halua siihen, kaikki tuki tässä taistelussa on kuitenkin aina tarpeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 14.04.2014 - 21:29

hieno homma että taistelee päästäkseen irti, se on ainoa keino onnistua, toivottavasti mahdollisimman moni auttaa ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2014 - 14:33

Autan hänta ja hulluna pidätte jos sanon, että olen paljon rukoillut 2 henkilön puolesta ja toinen on ollut nyt 6 vuotta raittiina ja toinen 2 vuotta. Uskon osaksi sen voimaan ja näin he itsekin sen ovat myöntäneet.