miksei Limoviikuna "Ficus benjamina" juurru?

nätisti on leikattu oksia ja yritetty juurruttaa, mutta kuivattaa vaan lehdet ja pudottaa ne eikä myöskään tee minkäänlaista juuren alkua. kivat risut maljakossa.

Avainsanat: limoviikuna juurrutus ei juurru ficus benjamina

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 19.11.2008 - 06:22

Vihje / ohje löytyi täältä:
www.bonsaifi.net/keskustelu/...php?id=152
1) Otetaan puusta pistokas trimmauksen yhteydessä. En ole koskaan kokeillut millään kauhean kookkailla pistokkailla, mutta ei ehkä kannata yrittää yli lyijykynän paksuisen pistokkaan juurrutusta tällä keinolla (vaan käyttää vaikkapa ilmajuurrutusta - mutta se on toinen tarina).

(2) Kuivataan pistokkaan vuotava pää vaikkapa sipaisemalla suurimmat maitiaisnesteet talouspaperilla.

(3) Otetaan sopiva astia (vaikka vanha 0.5 litran pakasterasia) johon laitetaan vettä - muuta ei tarvita.

(4) Laitetaan pistokkaat seisomaan vesiastiaan (vaikka purkin seiniin nojaillen, jos ei halua mitään hienompia virityksiä tehdä).

(5) Odotetaan viikko - pari, juuriaihiot alkavat ilmestyä. Kuukausi tai vähän yli niin juuret ovat riittävän kypsiä siihen, että taimi laitetaan multaan. Jos astiassa oleva vesi näyttää menevän vähiin, niin lirautetaan kuppiin lisää vettä. Pistokkaat todella erittävät jonkin verran jotain mömmöjä veteen, mutta ei niistä ole haittaa ollut. Vettä en ole yleensä ryhtynyt vaihtamaan kesken juurrutuksen.

Lisätty: 19.11.2008 - 07:39

ilmajuurrutus:

www.yhteishyva.fi/puutarhama...juurrutus/