Taistoa käydään Suvivirrestä, mitä ajattelet?

Avainsanat: suvivirsi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2014 - 11:53

Itse en koskaan mieltänyt sitä virreksi tai millään tavalla uskonnolliseksi veisuksi ennen kuin vasta lukioaikoina... Se vain kuului aina kouluaikoina kevätjuhlaan.
En kuulu itse ev.lut. kirkkoon enkä oikeastaan mihinkään uskontokuntaan. Suvivirsi kuuluu kuitenkin niin vahvasti suomalaiseen koulunpäättäjäisperinteeseen että sen kuuluu jäädäkin.
Alkaa tämä vouhotus rikkomaan mielestäni uskonvapautta.
Suomi on kuitenkin kristitty maa ja tänne mahtuu sekaan ties minkä uskontokunnan edustajaa. Silti mielestäni maassa maan tavalla, jos joku kokee virren loukkaavaksi, hän voi mielestäni olla osallistumatta koko juhlaan tai jättää virren laulamatta/kuuntelematta tms.... Virren tarkoitushan ei ole loukata ketään.
Jotenkin itse ajattelen ettei tämäkään vouhotus olisi näin suurta ilman muutamaa kukkahattutätiä ja mediaa. Joka kevät kaivetaan tämä sama "ongelma" esille...
Maailma on menossa hulluksi :D

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.03.2014 - 22:10

Joka ei halua Suvivirttä laulaa, jättäköön laulamatta, minusta se on sellainen traditio, jonka voisin huoletta säilyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 29.03.2014 - 00:46

voisihan sen halukkaat käydä laulamassa vapaa-ajallaan, turha siihen on kokonaista koulupäivää haaskata vain sen takia että tulee päivät täyteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2014 - 09:13

Itselleni Suvivirsi on aina ollut tärkeä ja kaunis, joten harmi jos jätetään laulamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2014 - 11:18

Suvivirsi kuuluu perinteisiin. Ne joille se ei kelpaa, pysykööt pois sen virren aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2014 - 20:18

MInulle uskonto ei merkitse juurikaan mitään.Ja Suvivirsi on vain kappale laulujen joukossa.Aika kaunis kuitenkin....
Uskonnonvapaus sallittakoon kaikille. Ja jos ei halua kuunnella Suvivirttä koulussa tai mitään muutakaan uskonnollisuuteen viittaavaa, sulkekoon korvansa.Tai laittakoon radion tai television kiinni....Joka tuutista sitä toitotetaan muutenkin.Ei voi kukaan välttyä.Niinkuin seksiä tai väkivaltaakin...Edellistä vastausta kompaten;maailma ON tulossa hulluksi....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2014 - 12:57

Minulle suvivirsi ei koskaan ole ollut mikään erityinen tiettyihin tilanteisiin ehdottomasti kuuluva traditio jonka poistoa esim. koulujen kevätjuhlista jäisin suremaan. En myöskään ole koskaan kokenut sitä niin vastenmielisenä, että iloitsisin jos sen laulamisesta eri tilanteissa todella oikeasti luovuttaisiin. Jokainen koulu ja suvivirttä laulattanut yhteisö päättäköön siis itse vapaasti, kenenkään pakoittamatta, jatkaako suvivirren veisuuta tilaisuuksisaan edelleenkin, vai luopuuko sen esittämisestä. Pääasia on, että kaikissa tilanteissa niille jotka eivät sitä halua laulaa suodaan tähän mahdolisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2014 - 11:59

Rakastan suvivirttä, uskontoon rotuun ja vuodenaikaan nähden. Kaunis julistus kesän tulolle, samoin mahtava ylistys Luojalle, hänen antimistaan meille. Yhdyn Girasolin lauseeseen Suomi on tulossa hulluksi.
No talveen se ei ehkä oikein istu paikalleen, mutta voi sitä silloinkin kuunnella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2014 - 19:36

Perinteet kunniaan, maassa maan tavalla........suvivirsi on paljon ja ennenkaikkea muuta kuin virsi. Itse en kuulu kirkkoon, mutta silti suvivirsi aina herkistää......