Saako 14-vuotias matkustaa ulkomaille samanikäisen kaverin kanssa? Antaisitteko oman lapsenne?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.03.2014 - 15:57

En antaisi 14-vuotiaan lähteä yhtään mihinkään yksin... Ehkä jollekin kielimatkalle, missä tietää että on aikuisia varmasti vahtimassa. Yleisesti ottaen 14-vuotiaat on kuitenkin aika lapsia, olevinaan vaan aikuisia. Itse pääsin kielimatkalle ensimmäisen kerran vasta 16-vuotiaana, sanoisin että se oli ihan mukava ikä lähteä ensimmäistä kertaa maailmalle ilman vanhempia. Olihan siellä toki järjestäjien puolelta holhoojia oikein reilusti ja oli turvallistakin olla.
Ja vaikka olisikin kuinka fiksut kaverukset ja aivan oikeastikin olisivat ihmisiksi, ei kanssa ihmisistä pysty koskaan sanomaan. Sitä saattaa loma päättyä hyvinkin ikävästi.

Kovasti nuo nykyteinit tuntuvat asioita vaativan jos pitää kaverin kanssa päästä kaksistaan ulkomaille... Itselle riitti vielä telttailu takapihalla tuon ikäisenä... :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.03.2014 - 20:03

Harkinnanvarainen asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2014 - 21:24

Jos matkaan on lähdössä vain 14-vuotiaat ilman aikuista, niin ehdottomasti ei tule matkustuslupaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2014 - 11:17

Riippuu monesta asiasta. Menevätkö pakettimatkalle, missä on suomalaisia "peräänkatsojia",onko oppaat tietoisia, että matkassa on kaksi lasta ilman aikuista ... ja siltikin ... tuskin antaisin. 14-vuotias on vielä niin kokematon ja "vietävissä". Jos pentu olisi minun, sanoisin "no way". Ton ikäisinä niiden on vielä toteltava vanhempiaan. Minä muuten olin juuri 14-vuotias, kun 14-vuotiaan kaverini Tuijan kanssa keräsimme melkein vuoden rahaa erilaisilla viikonloppuhommilla ja Tunisia oli aivan ehdottomasti se paikka minne halusimme mennä. Tarkoituksemme oli lähteä kaksistaan, mutta vanhempani eivät suostuneet siihen, joten äitini lähti mukaan. Meillä oli aivan fantastinen matka Tunisian Hammametissa. Olimme aivan ensimmäisiä turisteja siellä silloin. Paikallisille oli suuri ihmetys
nähdä vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä ihmisiä ja paikalliset lapset olivat niin ihastuneita meihin, että kiipesivät sitruuna- ja appelsiinipuihin poimimaan meille hedelmiä jne. Matka oli unohtumaton ja vuosi oli 1974.

r

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.03.2014 - 15:30

Ilman täysi-iäistä matkaseuraa tuskin pääsee. Eihän laivallekaan pääse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2014 - 22:13

En osaa sanoa pääseekö matkalle, mutta itse en lastani laittaisi matkaan ilman aikuista, sanoo säännökset mitä tahansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.03.2014 - 20:09

En tiedä minäkään. Saattaa riippua lentoyhtiöstä tai kyseisten maiden rajasäädöksistä. Oli miten oli, minä en sen ikäistä laskisi matkaan. Vanhemmilla on lapsistaan vastuu täysi-ikäisyyteen saakka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2014 - 17:53

Mahdollisesti onnistuu niin, että siellä tosiaan on joku aikuinen vastassa, joka huolehtii heistä paikanpäällä. Itse en ikinä päästäisi kahdestaan noin nuoria ulkomaille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2014 - 17:45

Ensinnäkin, niin riippuu siitä, että minkälaisesta nuoresta on kysymys ja toiseksi, niin siitä, että minkälainen matka on kyseessä ja myös siitä, että minkälaista matkaseuraa matkalle lähtee mukaan. Päästän 14-vuotiaan lapseni esim. kielikurssille, jos tällaista matkaa kysymyksessä tarkoitetaan.