Jos et puhuisi Suomea äidinkielenäsi,niin mikä muu maa/kieli se voisi olla?

Syitähän voi olla monia...

Avainsanat: äidinkieli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.02.2014 - 10:12

Käytän espanjaa jatkuvasti, vaikka en osaakaan. Kuulostan varmaan Tarzanilta, mutta ei haittaa, kunhan asia tulee ymmärretyksi. :)

Kysyjän kommentti

Hah! Sama vika Rahikaisella! Tosin en pääse käyttämään Espanjaa niin usein kun sinä....Tilasin kuitenkin juuri parin viikon Mallorcan matkan, joten.... :) Kiitos vastauksesta Tarzan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.02.2014 - 21:01

Mandariinikiina olisi passelin hankala haaste.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2014 - 21:13

Italia ilman muuta. Kuulostaa korvaani kauniilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2014 - 10:55

Enkkuhan se olisi ilman muuta :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.02.2014 - 14:40

Espanja tai venäjä kiehtoisi eniten.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 08.02.2014 - 22:52

äidinkielenä en pystyisi puhumaan mitään muuta, en edes haluaisi, kielitaito sinänsä olisi tervetullutta kun siitä olisi reissatessa paljon iloa, pelkkä ruuan tai juoman tilaaminen ei vielä mieltä lämmitä ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2014 - 17:41

Äitini äidinkieli on Islanti, isäni äidinkieli suomi, itse taas en ole islantia oppinut pahan lukihäiriön takia ja kun täällä Suomessa ollaan asuttu niin sillä sitten ovat vanhemmat minun kanssa aina puhuneet... Mutta kaikista eniten saksan taitaminen kiehtoisi.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2014 - 19:27

Venäjää minä mitä luultavimmin Suomen ohella puhuisin jos äitini isän vanhemmat eivät, sen kielen täystaitajina, olisi aikoinaan päätäneet opettaa omille lapsilleen, ukillenikin siis, vain ja ainoastaan tätä meidän kaunista kieltämme. Pappani olisi taatusti sen lapsilleen opettanut, käymistämme sodista huolimatta, sitä osatessaan ja äiti taassen minulle sisaruksineni. Isäni suvussa on puolestaan ollut kautta aikain niin paljon ruotsinkielisiä, että saataisin nykyisin aivan hyvin puhua Suomen sijasta äidinkilenäni tuota rakkaan naapurimaamme kieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.02.2014 - 15:52

Lontoon murteella pärjää toistaiseksi monessa paikassa, tiedä sitten mikä on tulevaisuuden kieli kun tuntuu nuo naapurimaan veljet sukulaisineen yhä enemmän kansoittavan niin meidän kuin muidenkin maiden markkinoita. Eli sen murteen haluaisin oppia, mutta ei enää tällä iällä ole tarvetta, ehkä seuraavassa elämässä on oikea murre jo syntyessään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2014 - 16:55

Englanti on minun vahva vieras kieleni. Joskus kauan sitten kun olin Suomesta pois pitkiä, pitkiä aikoja ja koska ystäväni vähän joka puolella maailmaa aina jotenkin kummasti osuvat olemaan jenkkejä, minun oli välillä helpompi puhua englantia kuin suomea. Ruotsinkielen pikapreppauskuurin aloitan juuri nyt tänä
iltana ja jatkan varmasti koko viikolopun, koska ensi viikolla tapahtuu jotain sellaista, että joudun/saan käyttää ruotsia päivittäin.

Lisätty: 20.02.2014 - 16:59

Minä muuten taidan olla poikkeus, kun minun korvaani italia on aina kuulostanut kaikkea muuta kuin kauniilta !