Onko kokemuksia autolla Espanjassa? Teiden kunto, vaarallisia alueita, mikä vuokraamo..?

Avainsanat: espanja autoilu vuokraus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.02.2014 - 10:20

Meillä myöskin hyviä kokemuksia Espanjan teistä. Alicanten alueella ja Kanarialla tullut ajeltua. Tiet hyvässä kunnossa ja liikennekin rauhallisempaa kuin odotimme.

Autovuokra halpaa. (esim. Kanarialla 10pv 150€. Auto oli Mersu.)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.02.2014 - 01:34

Pelkästään hyviä kokemuksia Aurinkorannikon (Välimeren rannikon) teistä, yllättävän hyväkuntoisia - varsinkin verrattuna Suomen teihin, ilmeisesti EU:n rahoilla rakennettiin koko infra uusiksi. Sisämaan päätiet jopa vuoristossa yleensä moitteettomia.
Varsinkin moottoriteillä ajelee joitain hulluja, muuten ok. Vanhat päätiet (kuten rannikon N-340) menee kaikkien kylien läpi, hitaita mutta mielenkiintoisia, sillä moottoritieltä ei näe juuri mitään.
Pikkukylissä kadut voi olla hyvin kapeita, joten siellä hillitysti.
Ajoin kokeeksi Valeciasta Teruelin kautta Tarragonaan, en silti suosittele, oli tosi kuumaa ja paikoin hyvin autiota.
Omalla autolla Suomesta Valenciaan ja takaisin. Vuokra-autoilla Torremolinoksesta, Nerja, Motril, Granada, Sevilla, Gibraltar seutuja,
Muuhun en ota kantaa, kysymyksesi se oli liian epämääräinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2014 - 20:55

Samoilla linjoilla yllä olevan vastauksen kanssa.
Itse olen ajellut Kanarian saarilla = erinomaiset päätiet sekä Granadan vuoristossa (jossa paikoitellen hieman huonompaa kapeaa tietä...) ja Gibralttarin/ Cadizin seudulla.
Mallorcan ja Menorcan tiet pääsääntöisesti erinomaisia.Siellä kun ei routakaan vaivaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2014 - 12:49

Soitin äsken hyvälle ystävättärelleni, joka miehensä kanssa osti toistakymmentä vuotta sitten Marbellasta kakkosasunnon ja asuu siellä aina puolet vuodesta. He ovat aivan uskomattomia autoilijoita, vaikka ovat jo seitsemänkymppisiä. Saattavat ajaa 12 eri maan kautta matkallaan Espoosta Marbellaan ja käyttää tähän 36 vrk ja melkein saman verran palatessaan takaisin Suomeen.
Marbellassa heillä on kakkosauto, jota käyttävät silloin kun lentävät täältä sinne, ja tekevät Marbellasta
käsin jatkuvasti parin viikon reissuja Portugaliin ja muualle Espanjaa. Ystävättäreni kertoi seuraavaa:
Tiet ovat hyviä, niissä ei ole valittamista. Tietullit hyvillä moottoriteillä ovat kalliita, joten mitään halpaa lystiä autoilu Espanjassa ei ole. Se, mikä oli kaikkein merkittävintä, on maatierosvot. Niitä on kuulemma todella paljon Espanjassa nykyään. Auton ovet tulee pitää lukossa koko ajan, ajaessakin.
Ystävättäreni tietojen mukaan erityisesti Barcelonan alueella maantierosvoja on paljon levähdysalueilla, parkkipaikoilla jne. Toimivat mm. näin: puhkaisevat parkissa olevan auton renkaan ja kun autolla on ajettu muutama km ja renkaalla ei enää voi ajaa, maatierosvot tulevat muka auttamaan ja ryöstävät kaiken, mitä autosta lähtee. Tämä oli tapahtunut ystävälleni ja miehelleenkin, heillä vain oli tuuria, koska rengas tyhjeni ajokelvottomaksi tietyömaan kohdassa, missä siis oli miehiä työssä, eli rosvot eivät voineet "hyökätä" ja ystäväni olivat menneet poliisisaattueessa autokorjaamolle. Vastaavasti heidän tuttavilleen oli sattunut Alicanten tienoilla niin, että olivat ajaneet huoltoasemalle, nainen oli mennyt vessaan ja mies jäänyt kuljettajan paikalle odottamaan. Naisen istuimen puoleinen ovi ei ollut lukossa, joten rosvolle oli hyvin helppoa vain avata ovi ja napata naisen käsilaukku istuimelta. Eli ovet AINA lukossa. Oma paras kokemukseni Espanjassa autoilusta oli kauan sitten Gomeran saarelta - aivan jotain muuta kuin muut Kanarian saaret (Gomeran saarihan on ainoa paikka koko Euroopassa, missä on subtrooppinen kasvillisuus ja se on pinta-alaansa nähden Euroopan korkein paikka). Uskomaton mesta, korkeuserot päätä huimaavat, koko ajan mentiin ylös-alas-ylös. Välillä oltiin laakson pohjalla ja sitten ajettiin pilvien läpi niiden yläpuolelle. Eli oltiin sananmukaisesti "pilvessä". Ja maisemat olivat kuin sadusta. Mutta tästä toki on 25 vuotta. En tiedä, millainen Gomera on nykyään, mutta tuskin ne pilvet ja vuoret sieltä ovat minnekään karanneet :):) TURVALLISTA MATKAA !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2014 - 10:35

Tiet ovat erinomaisia. Joillain kaupungeilla on rahat lopussa ja huonokuntoisia katuja saattaa olla, mutta ajokelpoisia kuitenkin.
Vuokra-auton tarra kannattaa repäistä irti ja yrittää näyttää ei niin turistilta. Maantierosvoihin en ole 40 000km:n aika törmännyt, kuten en taskuvarkaisiinkaan. Silti toki kannattaa varoa kaikkia joilla on sinulle "asiaa" tai jos tunnet tönäisyn tms, niin heti käsi kukkarolle. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

Tuttavat näyttävät suosivan Coldcar-autovuokraamoa ja ovat olleet tyytyväisiä. Heillä taitaa tulla automaattisesti vakuutus nolla-omavastuulla, mutta asia kannattaa tarkistaa vuokratessa.
Älä jätä autoon mitään arvokasta, koska vuokra-autot ovat alttiita murroille.

En ole tuntenut itseäni uhatuksi missään missä olen liikkunut, mutta joku iso ja vilkkaasti liikennöity monikaistainen liikenneympyrä on sellainen, että kannattaa olla tarkkana ja näyttää vilkkua ahkerasti, myös vasemmalle jos jatkat kiertämistä ulkokehällä seuraavaan liittymään. Eivät ne päälle aja, kunhan tietävät aikeesi.
Mukavaa matkaa!

Lisätty: 10.02.2014 - 23:48

Tähän on pakko lisätä, että Espanjassa jalankulkija on kuningas ja jos jalankulkija on lähelläkään suojatietä, autoilija pysähtyy odottamaan, että josko hän mahdollisesti ylittäisi tien.
Useimmat jalankulkijat eivät vilkaisekaan, että tuleeko autoja, koska tämä sääntö on niin ehdoton, että jokainen autoilija pysähtyy varmasti.
Parkissa olevia autoja voit vähän pökkiä, mutta jalankulkijaa et koskaan!