Kohta kouluissa vain tekstataan ,eikä kaunoa enää laisinkaan.Muistoja?

yle.fi/uutiset/kaunokirjoitu...origin=rss

Avainsanat: kaunokirjoitus koulu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.01.2014 - 16:29

Mustepulloaikaan vielä kaunoa harjoitelleena muistan, miten keskityttiin kieli keskellä suuta kirjoittamaan ja suurena toiveena vielä se, ettei tulisi mustetahroja paperille.

Kysyjän kommentti

Hattua nostan tuolle harjoittelulle! Äitini on kertonut samaa :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 17.01.2014 - 21:14

Hyvin muistan. Meitä vielä kannustettiin kirjoittamaan kauniisti, saimme arvosanan myös käsialasta.
Kyllä joidenkin kaunokirjoitus on edelleen sellaista, että apteekkari pitäisi olla jotta siitä selvää saa.
Eli ei sitä taitoa auttaisi hävittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 17.01.2014 - 23:49

ei ole kaunoa tarvinnut koulun jälkeen muuten kuin nimikirjoitusta tehdessä, hyvä että maailma muuttuu ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.01.2014 - 09:51

Pääasia lienee että opetetaan ja osataan kirjoittaa. Ihan sama sitten tapahtuuko se kaunokirjoituksella, tekstaamalla tai tikkukirjaimilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2014 - 10:05

Peruskoulun käyneenä, meillä oli sellainen kuin "kaunokirjoitusvihko" :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2014 - 13:25

Sekä kansakoulua, että peruskoulua käyneenä muistan millaista oli opetella kaunokirjoitusta ensin lyijykynällä, sitten mustetäytekynällä ja lopulta kuulakärkikynälläkin. Silloin se sekä suututti, että itketti ja olisin riemumielin lopettanut moisen puuhan jos sellaiseen olisi lupa annettu. Näin aikuisena olen ollut kuitenkin monesti hyvin kiitollinen siitä, että yksikään minulle kaunokirjoitusta opettaneista opettajista ei tuota lupaa antanut. On suorastaa jumalallisen ihanaa tehdä allekirjoitukset papereihin, krjoittaa kirjeitä ja kortteja ym.ym. käsialla joka on monien pitkien ja piinallisten koulutuntien kirjoitusharjoitusten myötä hiotunut niin kauniiksi, että, saan siitä tuon tuostakin kehuja.Tämän vuoksi toivonkin, että kaunokirjoituksen opettamisen lopetusaikeita ei ihan oikeasti toteutettaisi.