Miten lukiolaista tulisi arvioida? Lukiotodistuksella ei nimittäin ole mitään merkitystä kirjoitusten takia? Miten nostaa tod arvo

Miten tulisi nostaa todistuksen arvo, sillä porukka käy lukion läpäisytekniikalla ja lukee vain kirjoituksiin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.12.2013 - 12:02

Eikös ne pääsykokeet sitten ole se mittari...?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 18.12.2013 - 22:58

hyvillä arvosanoilla todistuksen arvo nousee ;) valitettavasti ne pärjäävät jotka oppivat nopeasti ulkoa asioita, huonolla pohjalla asiat kuitenkin unohtuvat ja osaaminen ei ole sitä mitä kirjoitusten tuloksista voisi päätellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.12.2013 - 09:23

Ahkeralla pänttäämisellä ja hyvällä muistilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2013 - 11:55

Lukiolaista tulisi arvioida lukiotodistuksen avulla. Kaikkiin lukion jälkeisiin opinahjoihin (eikä vain osaan kuten nyt) pitäisi päästä pääsykokeiden sijaan hyvällä lukiotodistuksella josta erityisesti jatko-opintopaikkoihin pääsyssä auttaisi niiden aineiden hyvät numerot joita opikelemaan hakevan alalla tarvitaan. Näin jokainen lukiolainen joutuisi jo ensimmäisellä luokalta lähtien miettimään mille alalle aikoo lukion jälkeen suuntautua ja panostamaan sillä alalla tarvittaviin lukioaineisiin. Lukiosta ei näin tulisi kenellekkään siellä olevalle "opiskelen nyt täällä kun en muutakaan keksi" koulu, eikä sen jälkeen kukaan nuorista hakeutuisi "väärälle alalle" vain esim. yliopistoon kirjoille päästäkseen. Ylioppilaskirjoitusten pitäisi tukea tätä prosessia mahdollisuutena nostaa jo saatuja todistusarvosanoja ja parantaa näin oppilaan mahdollisuuksia jatko-opintopaikan saamiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2013 - 21:43

Entinen tyyli oli hyvä.Itse kirjoitin -88, eikä se todellakaan ollut tällaiselle normaalille keskivertotyypille mikään läpihuutohomma...Asiat piti opetella ja sisäistää.Jos asiat ymmärsi, ne myös muisti....

En kannata tietokoneellistamista tässä jutussa.Huijaamisen vaara lisääntyy.Ja helpottuu.