Onko Fibromyalgia oikea sairaus?

vai onko se oire jostain muusta viasta tai sairaudesta. Joidenkin mielestä vika on korvien välissä. Mutta kivut ovat todellisia. Joo mä tiedän, että en ole nyt lääkäripalstalla :)

Avainsanat: fibromyalgia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.11.2013 - 12:59

Fibromyalgia on oireyhtymä, jota sairastaa huomattava osa väestöstä, arviolta noin 2-5 %. Oireistossa on keskeistä krooninen kipu. Normaalit tuntoärsykkeet voivat aiheuttaa sietämätöntä kipua (ns. allodynia). Muita yleisiä oireita ovat uupumus, puutuminen, turvotuksen tunne, virkistämätön uni ja kognitiiviset eli henkisen suorituskyvyn ongelmat (keskittymiskyvyttömyys, uuden oppimisen vaikeus, muistin huononeminen) ja usein masentuneisuus tai ahdistuneisuus. Krooninen väsymysoireyhtymä, ärtynyt paksusuoli (IBS) ja levottomat jalat ovat yleisiä fibromyalgiaa sairastavilla.

Fibromyalgian perimmäistä syytä ei tunneta, mutta oireiston syyn on kuitenkin todettu sijaitsevan keskushermostossa,] aivojen kipua säätelevän järjestelmän yliherkistymisessä. Diagnostiset kriteerit ovat kehittyneet reumatologian piirissä. Fibromyalgian aiheuttama haitta vaihtelee vähäisestä työkyvyttömyyttä aiheuttavaan. Sairaus on naisilla yleisempi kuin miehillä, ja se on erityisen yleinen autoimmuunisairauksista (esimerkiksi nivelreuma ja SLE) kärsivillä.] Myös lapset voivat sairastua fibromyalgiaan. (Wikipedia)

Kyllä kyseessä on ihan oikea diagnostisoitu oireyhtymä, kuten Wikipedian tekstissäkin todetaan, vielä 80-luvulla muistelen että fibromyalgia oli eräänlainen "romukoppa", johon päätyivät kaikki oirehtivat, joille ei selkeää syytä löytynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.11.2013 - 12:58

Toiselta nimeltään pehmytkudosreuma. Todellinen sairaus kyllä.Ja varsin kivulias....Varsinaista hoitoa ei ole.Toki särkylääkkeet ja fysio auttaa hieman.Ja joillekin auttaa, että jättää ruuasta punaisen lihan pois....Mutta hyvin yksilöllinen tauti!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2013 - 15:36

Miniälläni on fibromyalgia ja on kyllä oikea ja välillä varsin kivulias sairaus. Tiedä sitten onko yhteyttä nivelreumaan joka hänellä on myös, vaikka on vasta alle 3-kymppinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2013 - 16:12

Fibro tarkoittaa sidekudosta ja myalgia kipua lihaksissa. Fibromyalgia aiheuttaa kipua lihaksissa ja sidekudoksissa. Yhdeksi fibromyalgian syyksi on epäilty pitkäaikaisen stressin aiheuttamaa pahaa mieltä ja ahdistusta. Stressin lähteenä voi olla toistuva ja jatkuva ulkoinen ärsyke, kuten stressiä aiheuttava työ, kiire, liikenne, melu, ihmissuhteet, rahahuolet tai työttömyys.
Fibromyalgian ennuste on hyvä, vaikka parantavaa hoitoa ei ole. Useimpien potilaiden oireet lievittyvät joidenkin vuosien kuluessa. Kivut alkavat vähentyä noin 60 ikävuoden jälkeen. Fibromyalgia ei johda pysyviin elinvaurioihin eikä varsinaiseen invaliditeettiin.
Mahdollisuuksien mukaan on hyvissä ajoin huolehdittava sopeutumisesta työelämään. Esimerkiksi vuorotyö tai vetoinen työympäristö ovat oireita pahentavia tekijöitä. Monet joutuvat kuitenkin hakeutumaan eläkkeelle joko samanaikaisen muun sairauden tai vaikean fibromyalgian aiheuttamien psyykkisten oireiden vuoksi. Eläkkeistä päättävät viranomaiset ovat sitä mieltä, ettei pelkkä fibromyalgia ole pysyvän työkyvyttömyyden syy.

Lähteet:
www.reumaliitto.fi/reuma-aap...romyalgia/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2013 - 20:26

Kyllä se on oikea sairaus niille,ketkä sitä sairastaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.11.2013 - 22:16

Sairastan sitä itse - ja minä olen vahvasti sitä mieltä että se on todellinen sairaus. Yksi pirullisimmista mitä vain voi olla.
Tunteet, säät - kaikki mahdolliset vaikuttavat siihen. Lääkkeiden kanssa pelleillään, sillä siihen ei ole varsinaista auttavaa lääkettä. Vain mielialalääkkeillä yritetään nostaa kipukynnystä.
Jos se ei auta - ei auta kuin laittaa kiittimet ristiin ja toivoa muuten helpotusta.
Ja ilmaisen krapulankin siltä saa - nimittäin saunakrapulan! Vaikkei haluaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 29.11.2013 - 00:33

kaikki mikä vie toimintakykyä ja/tai on kivuliasta niin sairaushan se on ilman muuta, ihan sama mistä johtuu ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2013 - 21:09

Kyllä on todella oikea sairaus..muutama ystäväni sairastaa..on kyllä vaikeaa elämä.