Mikä on paras maksan valmistusohje?

Itse haudutan sipulit todella pehmeiksi ja makoisiksi ja laitan ne ja paistetut sekä maustetut, ohuet maksaviipaleet vuokaan. Päälle vehnäjauho/maitoseos. Uuniin toviksi - ja maistuu.
Mutta haluaisin kokeilla jotain muutakin tämän sekä normien ohjeiden lisäksi.

Avainsanat: paras maksa valmistus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.11.2013 - 12:04

Maksalaatikon lisäksi teen maksasta usein myös pihvejä jauhelihan kera, tai ilman jauhelihaa, juuresraasteiden kera, tai ilman niiitä.
Tässä eniten käyttämäni pihviohje johon laitan maksaa ja /tai jauhelihaa ainakin 400 g jos en sekoita joukkoon lainkaa juuresraasteita:
300 g juuresraastetta (esim. porkkanaa, perunaa, selleriä ja palsternakkaa)
1 sipuli
1 muna
suolaa
mustapippuria
1 tl kirveliä
300 g jauhettua maksaa, tai 150g jauhettua maksaa ja 150 g jauhelihaa.

Kysyjän kommentti

Kiitos, oli ainoa joka oli normiohjeista poikkeava - ja kuulostaa hyvältä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.11.2013 - 22:08

Jos maksaa pitää syödä, on se omatekoinen maksalaatikko sitten se ykkönen....Ihan perinteisesti valmistettuna.Muussa muodossa maksaa tulee harvoin syötyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2013 - 22:14

Tuo on hyvä ohje, girasolin. On tullut syötyä. Tätä nykyä, jos söisin vielä, niin laittaisin vain ne ohuet viipaleet paistinpannuun, jossa on riittävästi voita ja silleen!

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 07.11.2013 - 22:45

voita pannulle ja tirisemään, mukaan kelpaa sipuli, hillot ja kermakastike.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2013 - 23:45

Kihtiin taipuvaiselle kiellettyjä sisäelimistä tehdyt ruuat. Kalan nahka kaikkein pahinta. Herkkuni tönkkösuolattu neulamuikku on sellaista josta heti iskee kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2013 - 10:42

Aat, ihanaa maksaa! Jos minulla on kiireitä, paistan pannulla sipulin kanssa ja syön perunamuhennoksen ja puolukkahillon kanssa...taas, jos on aikaa, teen maksalaatikon varsinkin viikonlopuksi, sitten ei tarvitse kokata Sunnuntaina, saa viettää sen perheen ja harrastuksiensa parissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.11.2013 - 12:51

Paloittelen maksan vaikka kuutioiksi, pyöritän ne jauhossa ja paistan. Sen jälkeen vettä sekaan, tulee kastike siitä ja mausteet perään. Pottujen kanssa hyvää ja on minulle kelvannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2013 - 16:07

Viipaloin maksan vehnäjaujoissa pyörittelen ja paistan pannulla suolaa,valopippuria ja meramia pirottelen mausteeksi..kun saan maksat paistettua teen pienen ruskean kastikkeen siihen paljon sipulia ja reilusti paprika kuutioita..sietten laitan maksaviipaleet kastikkeen sekaan.. siinä kiehahtavat,
Keitetyt perunat ja puolukka hillon kera nautitaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2013 - 20:59

Maksalaatikko rusinoiden kera, sellainen äidin omalla ohjeella tehtynä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2013 - 19:00

Minä teen maksa-jauhelihapihvejä. Paistan joskus maksaa pannulla, mutta silloin alkaa palovaroittimet soittamaan omia laulujaan. Ja tarvitaan naapurit ja harjanvarret ja kaikki kynnelle kykenevät siihen.