Voiko perämoottoreiden ja ruohonleikkurien akut jättää talveksi mökille vai pitääkö säilyttää lämpimässä?

Avainsanat: akkujen talvisäilytys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2013 - 11:56

Akkuja on nykyään niin monenlaisia, enkä tiedä minkälaiset noissa laitteissa on, mutta jos tarkoitat tavallista lyijyakkua (lyijy / rikkihappoliuos), niin se luultavasti jäätyy ja halkeaa, jos se purkautuu liikaa talven aikana.
Tarvitsisi ladata sitä vähintään kerran tai pari, riippuu myös akun nykykunnosta.
Wikipedia:
"Lyijyakut tulee säilyttää aina täyteen varattuina viileässä paikassa. Tyhjä akku voi myös jäätyä pakkasella, koska puretun lyijyakun elektrolyytti on lähes vettä."
fi.wikipedia.org/wiki/Akku#S...A4ilytys_4
Googlaa www.google.fi/search?q=akun+...5ATGoICgCw

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Akku

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 02.11.2013 - 19:16

Meillä on ainakin ollut aurinkopaneelien akut mökillä talven. Jos nesteet ovat kunnossa, eivät ne varmaan sinne jäädy vaikka olisivatkin talven siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 02.11.2013 - 21:52

jos ovat kunnossa, niin voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2013 - 07:41

Kas en tiedä, mutta jos itselläni olisi sellainen pulma, niin hullu olisin, että lämpimään toisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2013 - 15:54

Nimimerkillä kokemusta on voin peesata putte_46:ta ja sanoa, että perinteiset lyijyakut rakastavat lämpöä. Niitä ei saa jättää kylmään. Muista akuista ei valitettavasti ole kokemusta. Niiden säilytyslämpötilasta en pysty sanomaan juuta, enkä jaata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2013 - 18:04

Kyllä normaalin akun voi jätää myös mökille - kellari olisi sopiva paikka, koska siellä se ei ainakaan jäädy. Ladata kannattaa sitä ennen täyteen!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2013 - 22:22

Ruohon leikkurissa ei ole akkua ja veneen akku oli toistakymmentä vuotta kesät talvet veneessä. Vasta keväällä ei ottanut niin paljon älyä että olis jakanut pyörittää moottoria käyntiin. Latasin sen sykyllä aina ja otin päävirtakatkaisijasta avaimen pois. Ettei mahdolliset vandaalit saa sitä tyhjennettyä. Ohjeista en tiiä mittää.