miten määritellään lastenkirjallisuus? Lähteitä tarvittaisiin.

Avainsanat: lastenkirjallisuus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.11.2008 - 19:32

Lastenkirjallisuus on lapsille suunnattua kirjallisuutta. Kategoriana se on käyttökelpoisimmillaan kirjastoissa tai kirjojen markkinoinnissa. Varsinaisesti lastenkirjallisuus ei ole selväpiirteinen genre, sillä lastenkirjallisuuden nimekkeen alla käsitellään usein kirjoja, jotka olisi yhtä lailla mahdollista määritellä fantasiakirjallisuudeksi, psykologisiksi romaaneiksi, novellikokoelmiksi – miltei kaikki yleisen kirjallisuuden lajit esiintyvät myös lastenkirjallisuudessa.

Lastenkirjallisuuden yleisinä tunnusmerkkeinä pidetään usein tietynlaisia aihevalintoja tai jollain tavoin rajattua ilmaisua. Myös nämä jakoperusteet ovat ongelmallisia, sillä tällöin lukuisia yleisen kirjallisuuden piiriin laskettavia teoksia olisi syytä pitää lastenkirjallisuutena, tai vastaavasti monia lastenkirjallisuudeksi määriteltyjä teoksia yleisenä kirjallisuutena.

Suomen tunnetuimpia lastenkirjailijoita ovat muun muassa Zacharias Topelius, Väinö Riikkilä, Hannele Huovi ja Tove Jansson. Kansainvälisistä lastenkirjailijoista tunnetuimpia ovat brittiläiset Enid Blyton muun muassa Viisikko-kirjoineen, Roald Dahl ja J. K. Rowling Harry Potterista kertovine kirjoineen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.11.2008 - 21:23

lapsille suunnattua,
asia on yritetty saada mahdollisimman hyvään muotoon niin että lapsi haluaa ymmärtää ja ymmärtää.
ne myös opettavat elämää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2008 - 14:02

meiän ruokakunnassa se aikoinaan määriteltiin niin, että kaksi alinta hyllyriviä olivat lastenkirjoja