Onko 0,5 promilleraja suomessa OK, vai pitäiskö olla periaate `jos otat, et aja` eli nolla promillea

Tätä kysymystä on varmaan käsitelty jo monestikin, laitan kuitenkin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.11.2008 - 09:38

Alkoholi on mukana yhtenä riskitekijänä noin neljäsosassa kaikista moottoriajoneuvojen kuolonkolareista. Alkoholionnettomuudet ovat tavallisimmin tieltä ulosajoja, ne tapahtuvat illan ja yön aikana ja kuljettajana on yli 90 prosentissa tapauksista mies.

Kannatan nollalinjaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.11.2008 - 09:58

ehdottomasti 0 linja, ja lääkkeitten kanssa missä on kolmio on noudatettava lääkärin määräyksiä auton ajon suhteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
HPP
Vastattu: 15.11.2008 - 10:44

Jos ajetaan autolla, niin ehdottomasti nollaraja. Pienikin promillemäärä on poistet-
tava laista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 10:55

Jos otat et aja!! Nollalinjalla ollaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 11:06

nolla on ok, mutta kuten jo edellä on vilahdellutkin, muitakin ajo- ja harkintakykyä heikentäviä asioita pitäisi nykyistä selvemmin rajoittaa (huumeet, lääkkeet, väsymys jne.) jotta ikävät jutut liikenteessä vähenisivät

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.11.2008 - 12:03

jos ette vielä tienneet niin raja on nykyään 0.2

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 15:41

Noin vuosi sitten oli televisiossa ohjelma jossa juotettiin henkilöille alkoholia aika reilusti, ja toisia sitävastoin valvotettiin pitkään. Kun oli autoajon testin aika niin nämä juopuneet olivat paljon parempia ajajia kuin väsyneet.
Elikkä väsymys on aika vakava asia myös liikenteessä, se ei kuitenkaan näy promillemittareissa.

Lähteet:
Katsojan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 15:49

Ns. nollaraja nopeuksissa ym. on mielestäni liikaa holhousta. Tosin alkoholin ja huumeiden käytössä raja pitäisi olla jossain toleranssissa.0 on paras.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 21:28

nolla on se nolla eikä siitä tingitä,
jos edes viittii testata mittarilla onko kännissä niin avaimet mäkeen sen päivän osalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2008 - 16:05

Nykyinen 0,5 on hyvä. Mulle kelpaisi 0.9:kin, kunhan ei vaan satuta ketään eli ei aja kolaria. "Jos otat, et aja" on ihan hyvä periaate, paitsi ne jatkuvat pysähtymiset häiritsee ottamisen ajaksi........

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2008 - 22:25

täys nolla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2008 - 01:09

Kyllä nollaan pitää päästä, pääseehän nykyhallituskin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2008 - 20:49

Jonin13 vasta kolmantenatoista, heh: Jos olet ottanut mitään alkoholipitoista/huumeita / lääkkeitä, jotka ei sovellu autolla ajoon, ottaen huomioon, et vaik oma henki lähtee, nii voip lähtee jonkin viattomankii... et kandee miettii; eli ei oteta jos ajetaan (mitään, kiellettyä ainetta), näin on marjat....

Ja vastaus: täys nolla, 'ei huolet paina, ei rasitu polla'...

Lähteet:
lehdistähän näit saap lukee päivittäin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2008 - 17:20

Tietenkin nolla kyllä 0,5 promillen humalassa on riskejä enemmän kuin 0 promillen