Miksi minua on yhtäkkiä alkanut kutisemaan joka paikasta, näppylöitä ei ole missään, mutta vain kutisee??

Avainsanat: kutina kutisee kutisee joka paikasta äppylöitä ei ole kutiaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.11.2008 - 01:13

Lääkäriin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.11.2008 - 21:54

Oletko yrittänyt rasvata ihoasi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 22:01

Mitä pesuainetta käytät vaatteille? Oletko vaihtanut pesuainetta? Mie ainaskii kutisin aina Ammattikoulu aikoina asuntolassa ja juur ennen nukkumaan menoa alkoi hirmune kutina mulla. Mää itte totesin ja diagnosoin että se oli sen pesuaineen syy jota käytettiin siellä missä asuntolan vuodevaatteet pestiin, kun iho rupesi kutiamaan aina kun koski niihin petivatteisiin. Eli ei sen kummempaa että liian tyjyy ainetta vain se yksi pesuaine, mikä lie se sitten olikin. Kun asuntolasta lähdin niin ei sen koommin ole iltasin nukkumaan mennessä kutissut iho.

Lähteet:
Omat kokemukset pyykin pesuaineesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 22:14

Onko joku uusi lääke käytössä? Alllergiaa jollekin tiedossa, ruoka tms.? Liiallisen voimakas pesu saippuoilla/sauna? kutiaako illalla vai päivällä (jos iltaisin syy saattaa olla syyhypunkki).

Vaikea sanoa/arvailla näillä tiedoilla vielä tän kummosempaa, kannattaa kokeilla ens hätää vaikkapa Hyrdrocortisonia ja kuten yllä mainittu perusvoiteita ja jos ei hellitä, kannattaa mennä lääkäriin tutkituttamaan asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 22:16

Oletko käyttänyt villavaatteita näin syksyllä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 23:27

Niin taitaa noissa kaikissa vastauksissa ollakin aika paljon tietoa, mulla oli aikoinaan myös ihmeellistä kutinaa, kävin lääkärissä niin se kyseli pesuaineista esim. Mutta lääkäri kyllä hyvän neuvon sanoi ettei ihoa kannata liian usein saippualla pestä, kertoi jotain että ihon normaali kierto häiriintyy, sanoi kyllä että useampi kerta saunassa sattaisi
olla hyvä kun iho kunnolla hikoilee niin se samalla puhdistuu. Miedolla saippualla pesu saunan jälkeen. Joskus ihan
kylmä kylpy tekee hyvää. Kokeile eri muotoja kyllä kutina pois lähtee. Ei pidä huolestua, kiire myös saattaa olla yksi syy.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 23:47

Se johtuu tästä nenäpäivästä! Nenäpäivänä tapahtuu kaikenlaista muutakin kummallista, kuten esim. kirjoitusvirheitä ym. joten ei nyt ihme, jos iho pikkasen kutiaa. Ole vain huoletta, kyllä se huomenna menee jo ohi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 03:42

Oletko käynyt uimahallissa uimassa? Kloorattu vesi kutisee joskus herkällä iholla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 09:51

Onkohan maksa-arvot kohdallaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 10:55

melkein kaikki arvaukset on jo tullutkin esiin, tässä nyt yksi (kokemusperäinen) vielä lisää: Itsellä oli kerran aikoja sitten samankaltainen kutinakuuri päällä, oli kuulemma vihurirokko, ainakin se lekuri väitti että siitä on olemassa sellainen 'näkymätön - näppylätön' versio jota silloin tällöin esiintyy aikuisilla? mene ja tiedä ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 21:38

allergia (pölypunkki,pöly,joku kemikaali..),
liika kuumuus,
psykosomaattista (onko stressiä)
....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2008 - 23:50

Niinpä kai se on, että kun ruvetaan huoneita lämmittämään, iho kuivuu ja saattaa kutistakin, rasvaa vain ja lisää rasvaa.
Atopia on myö sellainen ihon sairaus joka kutisee ja saattaa aikuisella puhjeta myös stressin myötä. Toivotaan, että olet saanut jo avun vaivaasi.
Itselläni oli vuosia sitten "kauhea" kutina joka liittyi ihosairauteen, joten kokemusta löytyy...

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2008 - 15:18

Syyhypunkki?