Sanokaa millä konstilla saan unenn ennen 2.30 -3.30 ja herään jo 6 joka aamu, yöni ovat todella lyhyet?

Avainsanat: terveyskysymys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.09.2013 - 15:40

Tässä minun apukeinoni simulle unettomuuteesi.......
Liiku ja touhua päivän mittaan niin paljon, että se väsyttää sinut, laita kotisi hämäräksi jo hyvissä ajoin illalla ja pimeäksi yöllä, mene nukkumaan aina samaan aikaan jos mahdollista, vältä rasvaisten ja raskaiden ruokien syömistä ennen mukkumaan menoa, samoin liiallisten töiden tekoa, tee ennen nukkumaan menoasi sängystäsi sinulle sopivan lämmin,samoin huoneestasi ja tyhjennä pääsi kaikista unentuloa estävistä ajatuksista käymällä sinua askarruttavat asiat läpi hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Yöllä herätessäsi älä jää sänkyyn pyörimään ja odottamaan unen uudelleen tuloa vaan nouse ylös ja tee jotain joka vie huomiosi toviksi pois heräämisestä ja toiveesta nukahtaa uudelleen. Vasta sitten käy udelleen nukkumaan. Jos nämä keinot ei viikkoon pariin auta hae apua lääkäriltä, sillä jokainen ihminen tarvitsee riittävän pitkät yöunet, eikä sinun yöunesi ole nyt 2,5-3,5 tuntisina sellaisia

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille! Kyllä minä kaikkea konstia olen kokeillut ja lääkärikin on auttanut minkä ehtinyt, kun pitäs nukkua ainakin 6 tuntia tuon sydämen vuoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 08.09.2013 - 00:24

kokeileppa äänikirjoja, itse nukahdan monesti melkein heti kun omat ajatukset saa pysähtymään ja kun keskittyy kuuntelemaan, niin uni tulee monesti liiankin nopeasti, ei aamulla muista mitään koko kirjasta ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2013 - 08:40

joku tylsä kirja käteen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2013 - 10:03

Minun konstini on myös lukeminen, hetkeksi sängystä pois, sohvalle kirja kädessä, niin ei kovin montaa sivua tarvitse lukea, kun sänky taas kutsuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.09.2013 - 12:41

Huh, minä taas en suosittele lukemista. Ainakin itse valvon sitten koko yön lukien, kun en malta lopettaa. Sukat jalkaan ja peitto korviin, niin uni tulee. Ihan kuin olisi lämpöisessä pesässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2013 - 19:31

Älä mene sänkyyn pyörimään.Istu vaikka tuolissa, jos et jaksa muuten olla esim. kipujen vuoksi.Mene sänkyyn niin myöhään kuin mahdollista,eli silloin, kun sinua oikeasti nukuttaa ja ala laskea lampaita.Saanet ehkä pääsi tyhjäksi kaikesta painavasta.

Tai kuuntele vaikka jotain rauhoittavaa musiikkia ihan hiljaisella ....Ja toki muista ottaa lääkkeet ajoissa....Jos sinulle sopii ,muiden lääkitysten puolesta siis, niin suosittelen myös jotakin nukahtamislääkettä, että saisit paremmin unen päästä kiinni.

Ja tietysti kipulääkityksen on oltava kohdillaan....Äläkä syö kovin raskaasti ennen maata menoa.Ainakin pari kolme tuntia olisi oltava napostelematta...
Toki viileä makuuhuone ja hämärä valaistus auttanevat joskus myös asiaa.Ja hyvä sänky.Joskus patjan vaihtokin on iso juttu!
Toivottavasti näistä oli sinulle edes jotain apua!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.09.2013 - 21:26

Kokeile meditaatiota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2013 - 19:19

Tuollahan niitä ohjeita tuli jo aika kivasti..
Itse kyllä valvon aika myöhään..että ei tarvi alkaa sängyssä pyörimään..
jos yöllä herään..enkä saa unta..käyn napsimassa muutaman suklaanpalasen..niin uni tulee..
En kyllä tiedä mikä vaikutus on suklaalla..
Lyhkäseksi kyllä jää sinulla sirkkaliisa yöunet..ei niillä kyllä jaksa olla pirteänä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2013 - 16:04

Hyvä muistaa perusasiat eli hyvin tuuletettu makuuhuone ja sopivan lämpimät vuodevaatteet. Jos uni ei ota tullakseen, niin kokeile perusrentoutusta so. aloitetaan varpaista (esim. "nähdään kuinka vasemman jalan pikkuvarvas rentoutuu, sitten seuraava varvas rentoutetaan jne.) jatketaan päätä kohden kunnes uni saapuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2013 - 22:07

Nukahtamislääke! Pitää kyllä mennä lääkäriin, jotta saa reseptin. Suomalaiset taitaa olla unilääkkeiden suurkuluttajia, muistelen jostain lukeneeni.