Päin Prinkkalaa?

Veikko, 22. huhtikuuta 2012 10:15
Itse kuulin -70 luvulla seuraavan version: Kakskerran kirkolta lähtevä tie viettää loivasti alaspäin. Prinkkalan kartanon hevostallin kohdalla tie kääntyy jyrkästi 90 astetta vasemmalle. Aikoinaan ihmisten oli käytännössä pakko sosiaalisen paineen vuoksi käydä kirkossa sunnuntaisin. Viinanpoltto kotona oli aiemmin yleistä Suomessa – kolmeen otteeseen jopa täysin laillista! Työviikon jälkeen lauantaina käytiin saunassa ja siellä tuli sitten kallisteltua myös kotipolttoista. Seuraavana aamuna sitä oltiin sitten tietenkin käytännössä edelleen kännissä. Oloa lievennettiin kirkonmenojen aikana salaa ”taskuraamatusta” otetuilla ryypyillä. Kirkosta lähtien isännät olivatkin useasti taas iloisessa nousuhumalassa. Kirkon pihassa palvelusmenojen jälkeen sitten vertailtiin hevosia ja kehuttiin tietenkin oman ”menopelin” paremmuutta. Sitähän piti tietenkin sitten lähteä kokeilemaan! Prinkkalan hevostallin kivinen seinä tuli toisinaan yllättäen vastaan ja siinä kärsi tietenkin sitten sekä hevosmies, vaunut että hevonen. Kännisten ja muiden ”toistaitoisten” törppöilystä alettiin sitten yleisesti käyttää nimistä ”päin Prinkkalaa”. Ilmaus tunnetaan jopa murrosikäisten keskuudessa Helsingissä. Kertomuksen todenperäisyydestä minulla ei ole mitään tietoa, mutta hauska ajatella että se voisi olla tottakin..

Avainsanat: prinkkala

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.09.2013 - 16:31

Hauska tarina :) Joskus kyllä asiat voivat mennä päin Prinkkalaa ilman viinan tippaakin ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.09.2013 - 09:20

Prinkkala-nimeä kantaa Turussa kaksikin historiallista rakennusta; Kakskerran saaressa sijaitseva kartano (ruotsiksi Brinkhall), sekä keskustassa sijaitseva Prinkkalan talo (Brinkalahuset), jonka parvekkeelta joulurauha vuosittain julistetaan.

Sanonta "päin prinkkalaa" (alkuaan "päin Prinkkalan muuria") on tiettävästi syntynyt 1820-luvulla, kun joku on ajanut vaununsa säpäleiksi lähtiessään Prinkkalan talossa järjestetyistä maaherran juhlista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.09.2013 - 11:58

Kiva selitys asialle. ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2013 - 12:54

Enpä tunne kun tuon talon, jonka parvekkelta julistetaan minulle, että Vapahtaja on syntynyt maailmaan ja minä aloitan joulujuhlani vieton, hiljennyt sen ääreen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.09.2013 - 20:50

Tuttua on tuo päin Prinkkalaan meno. Ja talo on Joulurauhan julistuksesta tullut tutuksi.