Kuinka kauan radiossa on soitettu musiikkia, ensimmäinen esitys?

Avainsanat: yhdysvaltalainen on yli 300 patenttia hänellä tai oli.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.09.2013 - 10:02

Ensimmäinen esitys vuonna 1910

Yhdysvaltalainen Lee De Forest keksi vuonna 1906 "audioniksi" kutsutun vahvistimen. Keksintö ei saanut heti De Forestin kaipaamaa huomiota, joten vuonna 1910 hän päätti tehdä sen kaikille tunnetuksi. De Forest vei radiovastaanottimia julkisille paikoille New Yorkissa, ja illalla 13. tammikuuta hän lähetti vahvistimensa välityksellä Metropolitanin oopperan esitykset Cavalleria Rusticana ja Pajatso kansan kuultavaksi.

Tälläiset tiedot googlen ihmeellinen. ehtymätön tietolaari minule antoi kun näpsyttelin hauksi kysymyksesi.

Kysyjän kommentti

OK aivan oikein kiitos, ja nyt tauolle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 05.09.2013 - 22:53

Menee yli ymmärryksen, mutta miten olisi tuo:
hakanmediankronikkaa.blogspo..._9907.html

Lisätty: 05.09.2013 - 22:55

sirkkaliisa on tainnut ottaa kunnon torkut kiikussaan, kun on jaksanut taas tehdä mitä ihmeellisimpiä kyssäreitä - toivottavasti oikeat vastaukset on tallessa :D.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2013 - 07:12

Patenttien määrästä pääteltynä Thomas Alva Edison.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.09.2013 - 08:50

Enpäs tiedä vastausta tuohon. Mutta jos olisin ollut silloin jo olemassa, en olisi nyt tässä. Niin kauan siitä on aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2013 - 09:23

Ei hajuakaan. Tai tässä tapauksessa korva ei lotkahda. Mutta lapsuuden ajoilta muistan kerrotun, että venäläisiä vastaan sodassa venäläisten radiotajuuksilla laukeavat miinat eliminoitiin soittamalla radiossa taukoamatta Säkkijärven polkkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2013 - 14:18

No ainakin 5 minuuttia.
Avasin näet radion noin 5 minuuttia sitten: "Uudet levyt/Risto Nordell".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2013 - 09:33

Sähkömagneettisen aaltoliikkeen teorian esitti ensimmäisenä vuonna 1873 James Clerk Maxwell. Heinrich Rudolf Hertz edisti vuosien 1886 ja 1888 välisenä aikana kokeellisesti Maxwellin teorian tutkimuksia.

Radion (jota aluksi kutsuttiin langattomaksi lennättimeksi) keksijästä on kiistelty jatkuvasti.

Nathan B. Stubblefield on todistettavasti lähettänyt ihmisääntä langattomasti vuotta ennen Nikola Teslaa, vuonna 1892. Hänen käyttämänsä tekniikka ei ollut niinkään radio vaan langaton puhelin.

Vuonna 1893 serbialaissyntyinen Nikola Tesla teki St. Louisissa Missourissa ensimmäisen julkisen radiolähetysdemonstraation. Laite, jota hän käytti, sisälsi kaikki radion elementit, jotka olivat laitteissa ennen elektroniputken keksimistä.

Vuonna 1894 brittifyysikko Sir Oliver Lodge käytti omassa demonstraatiossaan ilmaisinlaitetta, jota kutsuttiin kohereeriksi. Ranskalainen Edouard Branly ja venäläinen Aleksandr Popov esittelivät myöhemmin parannetut versiot kohereerista. Popov teki radiolähetyskokeilujaan myös Suomessa vuonna 1900 ja hän olikin ensimmäisiä, joka kehitti kohereerista käytännölliseen radiotoimintaan soveltuvia laitteita. Intialainen fyysikko Jagdish Chandra Boss esitteli radioaaltojen käyttöä Kalkutassa marraskuussa 1894, mutta hän ei ollut kiinnostunut patentoimaan keksintöään.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Radio