Kuinka vanha ja minkämuotoinen oli ensimmäinen kokispullo ja minä vuonna se ilmestyi iloksemme?

Lisätty: 07.09.2013 - 12:50

Kysyn kokis pullon muotoa en juoman kehitystä ja laatua.

Avainsanat: jota en juo juoma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.09.2013 - 09:26

Atlantalainen tohtori John Pemberton vuonna 1886 kehitti juoman lääkkeeksi parantamaan päänsärkyä. Aluksi hänen takapihallaan valmistamansa keitos muistutti enemmänkin siirappia kuin juomaa. Tuote ei myynyt hyvin lääkkeenä. Kun Pemberton oli lisännyt valmistamaansa seokseen soodavettä, ihmiset rakastuivat syntyneeseen uuteen juomaan, ja Coca-Cola oli valmis menestymään.

Coca-Colan ensimmäinen valmistaja Suomessa oli Kouvolan Vesitehdas, joka aloitti valmistuksen jo vuonna 1928.[5] Helsingin keskustan Stockmannilta Coca-Colaa sai jo 1930-luvulla, mutta näkyvästi Coca-Cola rantautui Suomeen vuonna 1952 Helsingin olympiakisojen aikaan. Nykyään Coca-Colan tuotteita Suomessa valmistaa ja myy Sinebrychoff.

Earl R. Dean suunnittelema Coca-Cola -pullon ensimmäinen prototyyppi (1915), joka ei tullut koskaan tuotantoon. Pullo oli keskeltä leveämpi kuin pohjasta, mikä teki siitä epävakaan tehtaan kuljettimilla..

fi.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola

mutta samaa mallia kuin nykyään mutta lasia ja pienempiä olivat..

Kysyjän kommentti

Voi Sinua toffee , pakko taas ruksit Sinulle, tieku kertoi, että se oli suoralinjainen pullo, mutta tekijä oli sama kuin sinulla ja vuosi 1886, joten olit hyvin jyvällä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 05.09.2013 - 22:44

Tuossa sitä tarvittavaa tietoa:
fi.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2013 - 07:11

Eka verio oli malliltaan samantyyppinen kuin nykyversio vain hieman kiikkerä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.09.2013 - 08:40

Muistelen jostain kuulleeni että Cokis tuli meille 1952 olympialaisiin. Varmaa tietoa tuo ei ole. Ja pullon muotokin oli kutakuinkin sama kuin nykyisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2013 - 09:48

Peesaan kissanaista. Pullo oli ehkä hieman matalampi ja pulleampi, noin 2dl, ja ensi esitys Suomessa oli olympiavuonna -52. 1886 alkanu päänsärky ei ole vieläkään laantunu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2013 - 10:05

Minä en ollut silloin viellä syntynyt vuos 1952 .

Isäni kertoi kun varasto oli haagassa hänen työkohteen kohdalla.

Sieltä tuotiin maistiais pullot kaupungin duunareille kun tekivät uutta asfaltti pinnoitetta :)