Kuinka keisaripingviinin lapsukaiset tulevat tähän maailmaan (poikaset)?

Lisätty: 05.09.2013 - 22:45

Ida, munastapa hyvinnii, mutta miten se toimitus tapahtuu?

Avainsanat: rusketustako

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.09.2013 - 09:05

Naaras munii yhden munan, jonka se vierittää koiraalle haudottavaksi. Yleensä luovutus tapahtuu pian muninnan jälkeen, mutta joskus naaraat saattavat istua tuntikausia munan päällä, kunnes koiras tulee vaatimaan sitä itselleen. Itse luovutustapahtuma on nopea ja hätäinen tapahtuma, sillä jos koiras ei ota munaa nopeasti ihopoimuunsa, se jäätyy ja lisääntyminen epäonnistuu. Koiras hautoo munaa jalkojensa päällä ihopoimun suojassa yhdeksän viikkoa. Se nukkuu pääosan tuosta ajasta, sillä nukkuessa sen energiankulutus on alimmillaan. Vaikka muna tuhoutuisi, naaras ei muni uudestaan ennen kuin vuoden päästä. Muna on suhteellisen pieni, se painaa noin 465 grammaa.

Tavallisesti naaras palaa ennen poikasen kuoriutumista, mutta jos poikanen syntyy aikaisemmin, koiras ruokkii sitä oksentamalla kuvustaan maitomaista nestettä. Naaras palaa koiraan luo noin kahden kuukauden kuluttua ja löytää kumppaninsa äänten perusteella. Se ottaa huolehtiakseen poikasesta ja koiras lähtee merelle syömään.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Keisaripingviini

Kysyjän kommentti

Nyt hemmeottelen toffeeta liian paljon, mutta olet pitkästi kirjoittanut asiasta ja totta.sekä taisit lähteenkin mainita.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 05.09.2013 - 22:41

No huh, kai ne munasta syntyy. Isänsä hautomisen tuloksena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2013 - 07:10

Äiti munii ja siirtää munan isin jaloille vatsapoimun alle ja isukki huolehtii näin hautomisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.09.2013 - 08:55

Munasta ne tulee hautomalla. Tannelin selostukseen yhdyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2013 - 10:03

Naaras munii, hedelmöityksen jälkeen, kun aika on, vierittää munan urokselle, joka hautoo sitä 9 kuukautta. Emo on ruuanhaku reissulla.Ihan hatusta vedin, kun en jaksa tuolta netistä asiaa alkaa kaivamaan. Miten se toimitus tapahtuu (synnytys)?Ehkä emo vain ponnistaa. Selkä vastatuuleen ja tiukka mutru huuleen.Kestät kyllä sen...