En ole koskaan aikaisemmin istunut lentokoneessa yli 10 tuntia, joten mitkä seikat olisi hyvä tietää ennen pitkää lentomatkaa?

Lisätty: 29.08.2013 - 22:58

Kiitti asiapitoisista vastauksistanne. Osaako joku teistä vinkata, että, mikäli istumapaikan valinta on koneessa mahdollista, niin olisiko istumapaikka hyvä saada lentokoneesta siipien kohdalta, etu- vai takaosasta?

Lisätty: 30.08.2013 - 12:18

Tuohon lisäykseeni hiukan. Istumapaikan sijaintia kysyin turvallisuusseikkojen takia en niinkään muiden syiden, mutta yhä edelleen kiitos kaikista vastauksista.

Lisätty: 30.08.2013 - 20:34

Vinkki ehkäistä veritulppaa ottamalla Disperin tms. oli myös hyvä. Tietääkö joku teistä, että onko korkea verenpaine pitkällä lentomatkalla jonkinasteinen terveysriski? Hyviä reissuja myös kaikille Teille! :)

Lisätty: 31.08.2013 - 09:51

Tiettyjen lentoyhtiöiden lennoilla on erityisehtoja. Erityisehdot pitävät sisällään mm. sen, etteivät tietynikäiset lapset saa istua tietyillä riveillä lentokoneessa esim. exit-riveillä. Jos kuitenkin haluaa mahdollisimman mukavan istumamukavuuden eikä turvallisuudesta ole mitään haittaa, niin suurimmisssa koneissa suuret jalkatilat ovat myös etummaisissa penkeissä keski- ja takarivien kohdalla. Eli, jos mukaan lähtee myös lapsia, niin mitkä paikat kannattaisi varata, jos paikkojen varaaminen etukäteen on mahdollista?

Lisätty: 03.09.2013 - 17:13

Viimeisin vastaaja tässäpä sinulle vastaus. Jollet ole vielä matkustanut lentokoneella, niin voin taata, että ensimmäinen kerta lentokonematkustajana jää kyllä mieleesi. Eli, vaikka alkuaikoina jännitin lentomatkoja aina, niin tästäkin jännityksestä voi päästä. Nyt, kun olen jo iso, niin lentokonematkailua ikään kuin halajaa lisää ja lisää. Voihan olla, että kohta tulee sellainen tilanne, että pitää päästä matkustamaan todella kauas, että saa lentokoneessa matkustamisen nälän tyydytettyä. Eli mitä pidempi lentomatka ja mitä suurempi lentokone, niin sitä jännittävämpää on lentää. Ensikertalaiselle en suosittele kuitenkaan reittilentoa. Nautinnollista lentomatkaa sinulle!

Lisätty: 04.09.2013 - 07:11

Kiitos Ida vinkistä. Jalkani ovat keskimittaiset, mutta kanssamatkustajani koivet ovat pitkät. Kidejä, kun mukaan täytyy ottaa, niin kideille on tärkeätä nähdä ikkunasta ulos l. minun kohdallani istumapaikkojen varaaminen on vähän pulmallista. Selville olen saanut, että ko. lomalennolla, jolle mielin, niin parhaimmat istumapaikat lentokoneessa on jo varattu. Kone on suuri ja uusi tuttavuus minulle, että uskon siihen, että, kun tehdään sinunkaupat lentokoneen kanssa, niin molemmille osapuolille tulee aivan mukava lentomatka. Matkalle en voi päästä, jos en saa verenpainetta kuriin. Verenpaineeseen on lääkitys. Tvsti nähdään :)

Lisätty: 05.09.2013 - 07:19

Kaikkien vastanneiden vastaukset ovat olleet mukavaa luettavaa. Matkustanut, kun olen jo useammasti lähirantalomilla, niin Thaimaa uutena matkakohteena on varmasti mukava uutuus lomakohteitten joukossa. Matkalla, kun matkalla voi eteen tulla pulmallisia tilanteita. Yl. pullmatilanteet selviävät rauhallisesti käyttäytymällä. Entä onko teillä Napsulaisilla tietoa, että onko esm. Phuketin saari turvallinen perheloman kohde? Uusista vastauksista myös kaikille kiitos. Ja lyhyesti lisää alkuperäiseen kysymykseeni l. matkallelähtijän, kuin matkallelähtijän on hyvä huolehtia oma terveys vähintäin keskinkertaiseksi, kun matkustaa kaukokohteeseen. Terveydenhoitopalveluja löytyy myös ulkomailta, mutta turvallisinta on keskittää em. palveluiden tarve ja hankinta kotimaahan. Ulkomaan lomamatkalle eikä ainakaan kaukolomakohteeseen kannata lähteäkään, jos terveys ei ole vähintäin keskinkertainen. Lomanautintoja ja -iloja kaikille toivova!

Lisätty: 05.09.2013 - 16:26

Aamuiseen viestiini jätinkin jo kiitokset teille, jotka vastailette ko. kysymykseeni vielä myöhemminkin. Eli Matvei oli mukava saada tietää sinulta huovista jo tässä vaiheessa, koska olen jo ehtinyt useasti pähkäillä, että, jos huovat haluaa lennolle, niin, että pitääkö huovat ostaa itse l. antamasi tiedon mukaan huopia ei onneksi tarvitse itse ostaa eikä raahata kotoakaan. Toiseksi tuo exit-paikan turvallisuusnäkökohtasi on erinomainen. Toisaalta totuus on se, ettei kaikkien lentoyhtiöiden koneissa ole luvallista, että lapset istuvat lainkaan exit-paikoilla. Silti, jos lähtijöitä on useampi kuin kaksi, niin voivathan kaksi ja kaksi istua koneessa peräkkäisillä penkkiriveillä. Kun kävin tsekkaamassa ekan kerran Boeingin 767 sisälle, niin tuli tunne, että tuonne en kyllä halua, mutta katsotaan nyt, että missä istun, kun matkallelähdön aika koittaa. Oikein mielettömän mahtavafiiliksisiä lomalentoja ja muitakin lentoja kaikille teille! :)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2013 - 11:37

Idan vastaus on hyvä!

Kiristämättömät vaatteet ja lisäksi tuki-/lentosukat jalkaan. Nukkumisnaamari (silmälaput) voi olla hyvä, jos aikoo nukkua. Korvatulpat on makuasia, voihan niitäkin käyttää, samoin esim. kuulokkeita elokuvien katselua varten. Huopa kannattaa varata heti koneeseen mennessä, niitä huopiahan on siellä ylhäällä tavarahyllyssä.

Istumapaikka on makuasia: Ihan etuosassa on hiljaisinta, wc:n lähellä on aina liikehdintää (ja joskus "tuoksua"). Ikkunapaikka on rauhallinen, kun ei muiden matkustajien tarvitse kömpiä ylitsesi, käytäväpaikalta on itse helppo lähteä liikkeelle. Exit-paikoilla on eniten jalkatilaa, mutta sitten nousun ja laskun aikana ei saa olla matkatavaroita lattialla, lennon aikana kylläkin. Yleensä ne exit-paikat on varattu ekana, jos etukäteisvaraus on mahdollista. Jos haluaa maksimoida turvallisuuden(tunteen), niin sitten nämä exit-paikat ovat sopivia.

Pari kirjaa mukaan tai iPad tms. ,niin aika kuluu kyllä huomaamatta. Onhan pitkillä lennoilla ruokatarjoiluakin, joihin menee niihinkin jonkin verran aikaa.

Alkoholista sen verran, että varsinkin jos aikoo ottaa jotain nukahtamislääkettä, niin sitten ei kannata ottaa tippaakaan alkoholia, muuten voi tulla henk.kohtainen katastrofi, enkä tällä tarkoita pissa- tai kakkahätää, vaan ns. "menee sekaisin".

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, että ekan lennon muistaa aina. Olen työni takia lentänyt yli 2 000 lentoa, eikä minulla ole mitään muistikuvaa siitä ekasta lennosta.

Hyvää matkaa - Bon Voyage!

Kysyjän kommentti

Kiitokset jo lähetinkin ja nuo kaksi tietoa, jotka Matvei antoi, niin olivat erityisesti mieleen, kosken tiennyt kumpaakaan asiaa ennalta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 29.08.2013 - 21:41

Tukisukat aamulla jalkaan ja kiristämättömät vaatteet ylle. Koneessa on yölennoilla aika viileää, villasukat ja pieni huopa ei ole pahitteeksi. Jonkin verran on meteliä, korvatulpat matkaan ja silmälaput jos ei osaa nukkua valojen kanssa. Ja pitkää pinnaa... varsinkin menomatkalle. Porukka on silloin jo koneeseen mennessä lomatunnelmissa. Tulomatkalla ollaankin sitten jo hieman nuutuneita auringosta ja nautinnoista.

Lisätty: 03.09.2013 - 20:08

Jos haluat valita istumapaikan, olisi se tehtävä lentoyhtiöltä suoraan.
En ole löytänyt vielä hyvää istumapaikkaa mistään koneesta. Joka paikassa ravistaa. Jos on todella pitkäjalkainen ihminen, silloin kannattaa ehdottomasti yrittää saada paikat etupenkeistä. Viimeisellä rivillä ei ole samanlaista säätömahdollisuutta istuimen selkänojassa kuin muissa riveissä. Levon kannalta hankalaa, ellei omaa taitoa nukkua istualleen.
Verenpaineen suhteen kehoitan kääntymään lääkärin puoleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2013 - 22:53

Kannattaa ottaa penkki vessan läheltä. On kamalaa jonaottaa vessaan pitkään. Kun on lähellä tietää onko jono pitkä ja kannattaako mennä jonoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2013 - 09:24

Kannattaa muistaa myös lennon aikana olla vähän jalkeilla ja tehdä jalkajumppaa, ja jos et ole allerginen asetosalisylaatille (Asperin/Disperin) niin vielä tabletti ennen lentoa, ehkäisee hyytymiä ja tulppamuodostusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2013 - 10:09

Paikka takaa sieltä emäntien läheltä. Saa tilattua juotavaa ja vessatkin on lähellä. hö. Nousut on siellä mukavan tuntuisia. Aivan kuin takapouli maata viistäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2013 - 20:24

Ida antoi kyllä hyvän vastauksen! Näin toimien olet ainakin itse virkeä ja pirteä,kun perille pääset :) HYVÄÄ MATKAA!

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 31.08.2013 - 02:02

kannattaa valita paikka hätäuloskäyntien takaa, saa jalat ihan suoraksi ja joutuu vähän jaloittelemaan käydessään vessassa, ja onhan se turvallisempaakin kun on ihan uloskäynnin vieressä, menomatka taittuu nopeammin, mutta silloin ei kannata istua edessä eikä takana, joku jonottaja nojaa koko ajan siinä vieressä, eikä se ole kovin mukavaa, tukisukat jalkaan ja kengät penkin alle, ja niin mukavaa kun alkoholin nauttiminen onkin, niin noin pitkällä lennolla nuutuu ilman sitäkin, joten jos maltat odottaa perille niin pääset helpommalla ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2013 - 14:14

En ole lentänyt, mutta junalla matkustanut pitkiäkin tunteja. Huomasin vaan, että samoja tipsejä käytän itsekin. Eihän nyt junaa ja lentokonetta voi verrata keskenään, mutta vinkeistä voi ottaa vaarin. Ja yritä jalotella, edes vähänkin, jos siihen on tilaisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2013 - 11:50

Meillä oli molemmin päin yölento joten nukkuen mentiin.. Thaimaaseen kun mentiin viime vuonna..