Mitä mieltä olet ruotsin kielen opiskelusta?

www.iltalehti.fi/uutiset/201...2_uu.shtml

Avainsanat: pakkoruotsi kyllä ei

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2013 - 11:40

Kannatan valinnan vapautta myös kielten opiskelussa, sillä pakolla ei ole saatu, eikä saada mitään hyvää aikaan. Sitäpaitsi en ymmärrä miksi Ruotsi on meille Suomalaisille pakollinen oppiaine mutta saame ei. Onhan saamekin yksi meidän virallisista kielistämme.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksesta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 25.08.2013 - 11:18

Valinnan vapaus pitäisi olla kielissäkin. Inhosin itse pakkoruotsia koulussa, ja siksi en sitä oppinutkaan koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2013 - 12:29

Itse koulussa ruotsin luin, kynpin sain, enää kieltä nuista en lain. (sori, tässä läppärissä ei ällän jälkeen aakkosissa seuraava kirjasin toi... siis futaa). Nutta kun suonalainen ajoi tukkeja netsästä järven jään yli ruotsissa, jää petti hevonen putos jäihin.-> Lähi- talosta apua pyytänään: Konna heltta! Iha-haa pulskis pulskis! Oisinko y.. tajunnu? Tykkäsin kyllä opetella englannin, saksan, ruotsin, suonen. 10 kaikki. Nutta ei pakolla nitään opi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2013 - 12:45

Halusin koulussa valinnaiseksi kieleksi mandariinikiinan, ainoa ongelma vain oli siinä, että muita halukkaita kielen opiskelijoita ei ollut, joten oli sitten pakosti valittava näistä tusinavaihtoehdoista eli englanti/saksa/ranska.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2013 - 18:30

Voi,että olen katunut kun en ole opetellut kieliä, Ruotsia jonkun vuoden, mutta en muista mitään enään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2013 - 21:39

En kyllä ole pakkoruotsin kannalla..se joka haluaa,niin voi vapaasti opiskella.
Venäjäkin on nykyään aika tärkeä kieli opiskella..osaamisesta voi todella olla hyötyä (esim.) töitä hakiessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 27.08.2013 - 20:27

ei pakkoruotsia missään nimessä, eikä pakolla myöskään muita kieliä tilalle, jos ei kielet taivu niin pitäisi voida opiskella jotain muuta, mikä hoituisi paremmin, huonolla kielitaidolla olen ulkomailla pärjäillyt ja jos tarve olisi, voisin opiskella lisää, miksi pitäisi kaiken varalta opiskella ihan kaikkea niin kuin suomessa on tapana, riippumatta siitä mitä lahjoja lukijalla sattuu olemaan :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.08.2013 - 22:33

Ei se kansainvälinen kieli ole, ja maassamme pärjää yhdelläkin kielellä. Olen itse lukenut ruotsinkieltä, mutten ole sitä koskaan tarvinnut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2013 - 11:55

Kielteinen kantani pakko Ruotsille..