Onko Saskatoon tuttu?

Ise sain sellaisen tänään pihalleni :)

Avainsanat: saskatoon antioksidantti marja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.08.2013 - 11:35

Saskatoon, marjatuomipihlaja (Amelanchier alnifolia) kuuluu tuomipihlajien sukuun.
Marjatuomipihlajat ovat 2–6 metriä korkeita pensaita, kesävihantia, oksat pystykasvuisia. Kukinto on tavallisesti terttu, kukat väriltään tavallisimmin valkoiset. Pensaiden syysväritys on kauniin keltainen. Marjat ovat raakoina vihreitä, kypsyessään ne muuttuvat pinkin punaisiksi ja ovat sitten kypsinä tummansinisiä, lähes mustia. Marjat sisältävät mm. terveydelle edullisia kuituja, vitamiineja (A, B1, B2, B5, B6, C,E, biotiini, folaatti), karotenoideja (luteiini, zeaksantiini ja alfakaroteeni), kivennäisaineita (kalium, magnesium, kalsium, mangaani, fosfori, rauta, sinkki), rasvahappoja, fenoleita (flavonoleja / mm. rutiini ja kversetiini, flavanoleja, proantosyanidiineja, antosyanidiineja). Antioksidanttisuus on erittäin korkea.

Tässä netistä löytämäni tiedot saskatoonista joka ei ikävä kyllä oleile rivitalokotimme pihalla, mutta on muuten todella tuttu kasvi. Pakkasessamme on tälläkin hetkellä iso kasa hyvänmakuista mansikka-ja sakatoosi marjoista tehtyä piirakkaa. Olen myös käyttänyt niitä mehuihin mm. karviaisten kera ja syönyt sellaisenaan esim. hedelmä -ja marjasalaaattien joukossa Näinkin laitettuina ne ovat maistuneet minulle ja perheelleni todella hyvin.. Siksi uskallankin suositella saskatoosin käyttöä kaikille ikään, tai kokokoon katsomatta aina kun se vain on mahdollista.

Kysyjän kommentti

Näinhän se on :) Kiitos vastauksestasi!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 19.08.2013 - 00:04

enpä ole kuullutkaan, luulin että on kaupunki pohjois-ameriikassa ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2013 - 11:08

Siskollani on kasvina sellainen, usein viisastellaan , että saskattoon, se lausahdus. Tämä on isolehtinen ja pienikukkainen muistaakseni.

Lähteet:
oma muisti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2013 - 16:20

Ei ollut tuutu aiemmin, nyt tämäkin sitten tiedossa, ja näkyy Saskatoonin kaupunki saaneen tästä nimensä. Kaupunki Saskatoon on tutunoloinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.08.2013 - 12:45

Tuon nimisen paikkakunnan olen kuullut, mutta että kasvikin on olemassa. Sitä en tiennyt.