Onkos tämä relua? Etiikkaa vai etikkaa?

Lidlin työntekijät ovat kaataneet Ruotsissa myrkyllistä ainetta roskiksiin, jotta kodittomat eivät veisi myynnistä poistettuja ruokia.

Ruokien myrkyttämisestä kertoo Dagens Nyheter. Asian paljasti kuitenkin Mitt i Solna -lehti. Sen mukaan Lidlin työntekijät käyttivät syövyttävä ainetta Solnan kaupungissa. Se aiheuttaa muun muassa närästystä.

Avainsanat: moraali etiikka business

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.11.2008 - 11:25

Mielestäni tällaisissa asioissa on paljonkin korjattavaa :
Miksi ei lainkaan löydy joustoa, vaikkapa ale-hintojen muodossa, tuotteille joiden "parasta ennen" - päiväys menee umpeen. Valtaosa tuotteista kelpaisi, etenkin ale-hintaan, kuluttajille. Tuotteiden laadussahan ei ole mitään vikaa.
Toiseksi, yhteiskuntakin voisi panostaa nykyistä enemmän ihmisten auttamiseen, jolloin tarve etsiä ruokaa roskiksista pienenisi.
Mene ja tiedä, mikä olisi paras keino ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.11.2008 - 11:05

Eihän noin voi toimia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 11:11

väärin se on tehty , mutta eikö Ruotsi ole kansankoti jossa kenenkään ei pidä nälkää nähdä, Suomalaisiakin on sinne vastaanotettu töitä tekemään 500 000. 60 luvulta lähtien. Suomessa useat kaupan roskikset lukitaan, elämän tapa henkilöt hakevat roskiksista ruokaa joka on omalla vastuulla jos vatsalle tapahtuu jotakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 11:15

Väärin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 12:00

Onkos ruotsalaisetkin on noin 'reiluja' , vai onkos kyse Lidlin toimintaperiaatteista?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 14:49

mun mielest se ei oo niin kauheeta jos siitä tulee närästystä ja jos aina hakee ruokansa roskiksista ni luulis isonpiakin ongelmia olevan. on han se silti väärin mutta eikös yhtä väärin ole lukita roskis. sinänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 17:38

Tässä nähdään mihin maailma on menossa. Itsekkyys ja köyhistä välittäminen on saavuttanut nyt lakipisteen: Mieluimmin myrkytetään ruoat, kuin annetaan köyhien niitä syödä! Mieluimmin lukitaan ruoat mätänemään, jottei vaan köyhät niitä saisi syödäkseen. Liikevoitto, maallinen mammona on ainut asia, jolle polvet notkistuu!!
Kaikki muu on yhdentekevää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 19:26

Mielestäni jopa lainvastaista, näin lyhyesti sanoen, miksei voisi jakaa sitä muille, mikä muuten on menossa roskiin? Kauppa/Lidl voisi kuljettaa/haetuttaa nämä tuotteet, vaikkapa ns. leipäjonoon, sehän on kierrätystä jos mikä omasta mielestäni.
Liiterille boikotti, sanon mie, olen hyvin hyvin vihainen....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2008 - 21:08

Jospa se on ruotsalaisen tekosia. Jyväskylässä Lidl ainakin antaa elintarvikkeita hyväntekeväisyys tarkoituksiin. Leipää, makkaraa ja leikkeleitä... ja hakijoita riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2008 - 21:55

koko yhteiskunta on väärin koska tuomemme haaskausta, esim ihan hyvin voisi osan niistä roskiksiin menevistä ruuista antaa pois mutta se ei sovi tähän yhteiskuntaan eikä silloin mikään toimisi.
"kauppa on voinut ajatella että se pienentää markkinoita kun niitä voi sieltä käydä/ edellistä huonoa kokemusta/heittää tuotteita pois vasta kun reilusti yli eikä halua kenenkään pääsevän juvälle.."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2008 - 14:19

Kyllä eri liikkeistä viedään ruokaa hyväntekeväisyyteen varmaan myös Ruotsissa kun kerran Suomessakin. Siitä asiasta ei vain mitään haloota pidetä. Tuo nyt on vaan Lidlin tapa, oletan. On Lidlissä joitain muitakin outoja tapoja, olen lukenut.
(En käy koskaan Lidlissä.)