SORRY, TARKOITIN 57V JA 1KK:LLA. MIKÄ ON TÄLLÄINEN ELÄKE IKÄ. OLEN LÄHIAIKOINA TUOSSA IÄSSÄ. ONKO TUOSSA IÄSSÄ JÄRKEVÄÄ JÄÄDÄ ELÄK

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.11.2008 - 11:09

Jos työhistoriaa on riittävästi, kannatta aina jäädä eläkkeelle.
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee vain harvat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.11.2008 - 23:40

"Työkyvyttömyys eläkkeelle pääsee, jos on ollut ns.työttömyysputkessa ja 500 päivää on täynnä ja täyttää kuusikymmentä vuotta joten se on automaatti, johon ei tarvita lääkärin todistuksia."

50-luvulla syntyneille ei tätä työttömyyseläkeputkea ole, vaan se on korvattu ns. työttömyysturvalla vähän huonommin ehdoin ja korkeamma iällä ( 57v ja 1 kk).
Työkyvyttömyyseläkettä voi hakea, jos työkyky on pysyvästi katsottu alentuneeksi tietylle tasolle, ja sairauslomaa on jatkunut vuoden.

Lisätty: 13.11.2008 - 23:44

www.kela.fi/in/internet/suom...enDocument

www.tyoelake.fi/

Lähteet:
keskustelut.iltasanomat.fi/t...eStart=100