Millä Jeesuksen rististä irroitettiin naulat?

Eikai senaikaisissa vasaroissa mitään naulanirroituspäätä ollut? Revittiinkö ne käsivoimin vai miten?
Ja ihan yleisestikin. Jos puuseppä mokasi, niin millä ne naulat siitä työstä irrotettiin?

Avainsanat: jeesus vasara naula historia puuseppä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.08.2013 - 14:01

Olisiko pihdeillä.

Antiikin kreikkalaisen mytologian jumala Hefaistos oli seppä. Hefaistosta esittävissä kuvissa ­näkyvät usein myös pihdit, joita hän taruston mukaan käytti takoessaan salamoita isälleen ylijumala Zeukselle.
Muinaisten kreikkalaisten kuvat Hefaistoksen työkaluista ovat lähestulkoon varhaisimpia kuvia pihdeistä. Arkeologisissa kaivauk­sissa on löydetty jäänteitä huomattavasti vanhemmista pihdeistä, ­mutta ­niiden tekijöistä ja tekoajankohdasta ei ole tietoa.
Pihdit kehitettiin luultavasti samoihin aikoihin, kun ihmiset oppivat käyttämään tulta ja alkoivat käsitellä hehkuvia hiiliä ja muuta kuumaa. Varhaisimmat pihdit tehtiin luulta­vasti puusta, mutta 3000-luvulla eaa. niitä alettiin ­valmistaa myös pronssista.
Ihmiskunnan kehittyessä myös pihdit kehittyivät, ja eri tarkoituksiin alettiin valmistaa erilaisia pihtejä. Nykyäänkin pihtejä käytetään moniin tarkoituksiin hevosen kengittämisestä kirurgiaan ja synnytyksiin.

Lähteet:
historianet.fi/jesper-rovsin...n-tyoekalu

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 02.08.2013 - 08:27

liekö mitään jeesusta ollutkaan, naulat on varmasti otettu irti samalla idealla kuin nykyäänkin, työkalu on vain ollut erinäköinen, naulojen käyttö on varmasti ollut todella vähäistä nykypäiviin verrattuna ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2013 - 19:47

Silloin Roomalaistava mukaan käytettiin ristiinnaulitsimiseen liinoja ja nauloja. Minusta on turha käydä täm'än asian edessä miettimään , millä naulat irroitettiin, minulle riittää, että ne ovat irroitetut ja kerran valkenee sekin tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2013 - 22:49

Kertoisin jos tietäisin..se onkin aikamoinen arvoitus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2013 - 23:55

Eipä oikein ole tietoa sen ajan työkaluista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2013 - 22:42

Jospa niillä on ollut sorkkarauta käytössä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2013 - 11:18

Olisiko työstetty kivi?
Hyvä kysymys sinänsä,vaikken näihin kertomuksiin uskokaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2013 - 13:19

Kaikki naulat irrotetttiin tarvittaessa hampailla. Eli puraistiin kiinni naulasta ja sitten vaan nykäistiin niskoja taakse- /ylöspäin.