Heinäkuun loppua napsut!Onko kenelläkään varmaa pesuohjetta(koneessa,kuiv.rumpu mahdollisuus)untuvapeitolle.Untsika tahraton,mutta

tuoksahtaa hikoontuneelle,ei lähde tuulettamalla.Piheys iski,kun kuulin pesulahinnan 35,90...

Avainsanat: untuvapeiton pesuohje smen joutsen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.07.2013 - 07:53

Minä pesin mieheni untuvatäkin 40 asteen hienopesuohjelmalla ja kuivattelin kuivausrummun tuuletusohjelmalla sen viimeisen kuivatuksen, muuten ulkona, mutta pöyhiintyi hyväksi siellä kuivarissa.Ei saa kuumassa sitä pestä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 30.07.2013 - 08:04

eikun koneeseen joku hellä, lyhyt pesu ilman isompia linkouksia, sen jälkeen pihalle kuivumaan ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2013 - 12:12

Untuvan peseminen tehdään vesipesuna, 30-60 asteessa (tekstiilistä riippuen), käyttäen hienopesuohjelmaa. Pesuaineen tulisi käyttää mieluiten untuvalle erikseen suunniteltuja pesuaineita (untuvashampoo). Untuvan pesussa ei tule käyttää pesuaineita joiden pH-arvo on yli 7; tai valkaisuaineita sisältäviä pesuaineita. Käytettävän pesuaineen tulisi olla nestemäistä, sillä pesujauheet eivät yleensä toimi hyvin untuvan kanssa. Yleisesti huuhteluainetta ei käytetä untuvan pesun yhteydessä (valmistajat eivät edes suosittele).
Untuvan peseminen tulisi tehdä koneessa joka on vain 1/3 täytetty, sillä paksut untuva vaatteet tarvitsevat puhdistuakseen paljon vettä. Pesemisen jälkeen untuva vaatii huolellisen kuivauksen. Koska untuva on paksu materiaali, kestää sen kuivattaminen huomattavasti normaalia pyykkiä kauemmin. Untuva tulee usein kuivattaa ns. tasokuivauksella, eli märkää untuvavaatetta ei tule laittaa roikkumaan (märän vaatteen oma paino aiheuttaa venymistä). Mikäli mahdollista untuva olisi hyvä kuivata tasokuivauksena raikkaassa ulkoilmassa, suojassa suoralta auringon valolta. Usein myös rumpukuivausta (alhaisella lämpötilalla) on mahdollista käyttää, selvitä rumpukuivauksen käyttö pesuohjeesta.

Koska en ole pessyt itse koskaan minkäälaisia untuvatekstiileitä (kun niitä e meillä koskaan ole ollut) hain sinulle nämä ohjeet netistä www.siivous.info. Toivottavasti tästä artikkelista on sinulle edes pikkuisen apua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2013 - 14:26

Tässä oikea ohje..

www.joutsen.com/index.php/hoito-ohjeet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2013 - 20:39

Noudata janjaan jat Toffen ohjeita, mun untuvat on vielä kaupan hyllyllä, joten ei käytännön kokemusta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.07.2013 - 10:53

Noudata ohjeita hyvin. Itse pesin kerran untuvatakin, ja se meni pilalle. Untuvat paakkuuntuivat eikä niitä saanut mitenkään kuosiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2013 - 12:03

Yksi ainoa untuvatakki, joka minulla oli (Joutsen), meni pesussa flättänäksi ja kuivausrummussa takkia kuohkeuttavat tennispallot olivat muuttuneet sulkapalloiksi. Joten olen ehkä paras neuvomaan, miten ei pitäisi pestä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.08.2013 - 11:14

Tennispalloja pari koneeseen ja hellä pesu - eiköhän onnistu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2013 - 19:52

Eipä ole onneksi untuvaa.