Lähden kev. 2009 3ksi kk:ksiKanadaan PALKATTOMAAN työharjoitteluun (AMK) Tarvitsenko (mitä) lupia, vai voinko lähteä turistina?

Tosiaan kolmen kuukauden harjoittelu sosiaali- ja terveysalalla Torontossa. Palkkaa ei luvassa, menoja sitäkin enemmän. Mukaan olisi tulossa myös alaikäinen lapsi (kuitenkin oppivelvollisuus hänellä suoritettu)

Avainsanat: työharjoittelu työlupa turisti kanada

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 13.11.2008 - 17:39

geo.international.gc.ca/cana...a/finland/

www.cimo.fi/dman/Document.ph...amana.html

Kanadaan myönnetään vuosittain vain rajoitettu määrä työlupia (Employment Authorization). Työlupaa voivat hakea päätoimiset opiskelijat ja tutkintonsa suorittaneet opintoihinsa liittyvään harjoitteluun, jonka tulee edistää hakijan urakehitystä. Harjoittelun alkaessa henkilö voi olla enintään 30-vuotias ja tutkinnon suorittamisesta voi olla enintään kaksi vuotta. Harjoittelun kesto opiskelijoilla voi olla enintään 6 kk ja tutkinnon suorittaneilla enintään 18 kk.
Hyväksyttyään hakijan CIMO toimittaa hänelle täytettäväksi työlupahakulomakkeen, joka palautetaan liitteiden kera CIMOon. Hakemus tarvitsee lisäksi puollon CIMOn kanadalaiselta yhteistyöorganisaatiolta, joka perii hakijoilta hakemusmaksuna CAD 300. Työlupahakemuksen lopullinen käsittely tapahtuu Kanadan suurlähetystössä Lontoossa.

Joissakin tapauksissa työlupaa ei myönnetä ilman lääkärintarkastusta. Kanadan suurlähetystö lähettää tällöin hakijalle lääkärintarkastusta koskevat ohjeet, kuluista vastaa hakija itse. Työlupahakemuksen käsittely kestää Lontoossa normaalisti noin kaksi viikkoa; lääkärintarkastus pidentää yleensä käsittelyaikaa. Ilmailu, lastenhoito tai leireillä työskentely eivät tule harjoittelualoina kyseeseen.