Kun aloittaa uuden yrityksen omalla toiminimellä voiko saada ansiosidonnaista samaan aikaan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.11.2008 - 08:55

oikeus ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan päättyy siihen kun aloitat yritystoiminnan

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.11.2008 - 23:15

Starttirahan tarkoituksena on edistää uuden yritystoiminnan syntymistä ja työttömän työnhakijan omaehtoista työllistymistä. Starttirahalla turvataan yrittäjän toimeentulo sinä aikana, jonka yritystoiminnan käynnistämisen ja vakiinnuttamisen arvioidaan kestävän.
Starttirahaa voidaan myöntää työttömälle työnhakijalle sekä mm. palkkatyöstä, opiskelusta tai kotityöstä kokoaikaiseksi yrittäjäksi siirtyvälle. Työttömän työnhakijan kanssa työvoimatoimisto selvittää ennen starttirahan myöntämistä, että yrittäjyys on hakijalle sopiva työllistymisvaihtoehto.
Tuen saamisen edellytyksenä ovat mm. yrittäjäkokemus tai –koulutus, mahdollisuudet kannattavaan toimintaan, tarpeellisuus yrittäjäjäksi ryhtyvän toimeentulon kannalta sekä se, että yritystoimintaa ei ole aloitettu ennen kuin tuen myöntämisestä on päätetty.
Starttirahaa voi saada noin 527-670 euroa kuukaudessa enintään 18 kuukauden ajan.
Starttirahaa haetaan työvoimatoimistolta työministeriön lomakkeella, jossa selvitetään mm. yrityksen toiminta- ja rahoitussuunnitelma. Hakemus liitteineen jätetään sille työvoimatoimistolle, jossa henkilö on työnhakijana.
Päätöksen starttirahan myöntämisestä tekee työvoimatoimisto, joka ottaa huomioon mm. alan yritysten kilpailutilanteen ja uuden yritystoiminnan tarpeen paikkakunnalla.
www.mol.fi/mol/fi/04_yrittam.../index.jsp

www.kela.fi/in/internet/suom...enDocument

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2008 - 18:07

ei voi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2009 - 12:59

Joo kyllä se loppuu samalla hetkellä kun Kaupparekisteristä ilmoitus ja tilanneessa olet omillasi....