Luitko lyhyen tai pitkän latinan?Kumpi vain,tämä on hauska>Käytännön latinaa

Käytännön latinaa

Alea jacta est! Minä en jaksa alennusmyyntejä.
Animula vagula, blandula. Eläimet vakoilee, sekoilee.
Ars longa, vitae brevis. Pitkä perse, lyhyet valkoiset kalsarit.
Arversa fortunqa. Vastustaja kuulapelissä.
Audi, vile, sile! Isän auto, leveä, sileä!
Debellare superbos. Debiili pääjohtaja.
E pur, si muove! Ei perkele, se on muovia!
Etiam periere ruinac. Etiäiset ruinaa kivennäisvettä.
Exceptio confirmat regulam. Poikkeuksellisen rajut rippiäiset.
Gaudeamus igitur. Gaudeamuksella käy aina tuuri.
Ille faciet. Ile on naamat.
In vino veritas. Viinissä on verta taas.
Vae Victis. Missä on Vihti?
Non videbis annos Petri. Älä anna enää kaljaa Petrille.
Naturalia non sunt turpia. Luonnonsuojelijoita ei pidä vetää turpiin.
Navigare necesse est. Täytyypä suunnistaa Eestiin.
Nomen est omen. Kukaan mies ei ole omena.

Avainsanat: käytännön latinaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2013 - 10:05

Hyvää huomenta kaikille! Saipas tuo latinan pikakurssi näin aamusella unihiekat pois silmistä! Tuli naururypyt! Itse kyllä puhun sujuvasti latinaa (jota kukaan ei ymmärrä), varsinkin jos astun avojaloin naulaan, kesämökin rakenntamisessa saan 2x4:päähäni, lyön kyyrärpääni...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 26.04.2013 - 22:37

No en kumpaakaan. Kauppakoulussa ei opetettu latinaa. Joten en ymmärrä sitä kieltä, tosin en muitakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2013 - 23:10

Lyhyt latina, ja välillä roomalaisten sotajoukkojen taisteluja kuvaavat suomennokset osui kohdallani aivan yhtä pieleen kuin yllä olevat käännökset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2013 - 11:46

No eipä ole tullut luettua kun näitä hauskoja juttuja ainoastaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2013 - 13:19

Empä ole nauranut näin aikoihin! Kiitosta vaan piristyksestä! Jollakin välähtänyt oikein kunnolla... Heh...
Mulle tulee näistä aina mieleen RingaRopo, eli puhelinraha :) Oli muuten Ringa aikoinaan hieno urheilija !

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.04.2013 - 22:04

Hoitsukouluun jäi ammattilatina ainoaksi luetuksi. Opettajana toimi Anu Saukko.