Millaista elämä oli 1970-luvulla?

Hyvinvointivaltion kehittymisen aika

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.11.2008 - 19:32

Edellä aika täydelisesti kerrottu.Itselläni nuoruus ja kasvun aika. Palaisin 70-luvulle vaikka tämän ikäisenä.Farkut polvesta poikki ja lahkeesta leveet.Populaarimusiikin kulta-aikaa mukaanlukien "Hevi"

Lähteet:
Nuoruuteni parasta aikaa!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.11.2008 - 12:46

mukavampaa ainakin mitä nyt, töitä oli paljon tarjolla .Muoti oli värikästä, marimekko oli suosittua kuten nytkin, en enää halua sitä itselleni. kahvipannut ,emalikattilat oli kaiken värisiä.Diskoissa oli kova meno ,alkoholi ja blanninki tuotiin erikseen.eikä puhekieli nuorisolla ollut näin rumaa että joka toinen sana viittaa naisen alapäähän. ei kukaan valittanut työttömyyttä, rakennettiin paljon näitä elementti taloja.kaikilla oli käyttörahaa joka päiväisiin menoihin, eivät sijoittajat huijanneet ihmisiä lupauksilla suurista koroista, oli valtion obligaatioita tai korkeakorkoisia tilejä. eu toi Suomelle paljon huonoa ja ihmiset ovat ahdistuneita ja tulevaisuutta pelkääviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2008 - 13:00

Elämä oli monella tavoin erilaista kuin nykyään, toki myös samankaltaisuutta löytyi.
Työtä oli saatavilla, ihmiset tekivät työtä, rakensivat ja kasvattivat lapsiaan.
Se oli aikaa jolloin hyvät tavat vielä olivat arvossaan, miesväki otti lakin päästään käydessään ruokapöytään, lähimmäisistä välitettiin huomattavasti enemmän kuin tänä päivänä. Poliisejakin näki katukuvassa, toisin kuin nykyään.
Monessa asiassa toivottaisin 70-luvun tervetulleeksi takaisin, toki muistaen että kehityksen pitää kulkea eteenpäin, meni se sitten parempaan tai huonompaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2008 - 19:27

-70-luvulla oli vielä työtä, mutta hiljalleen alkoi automatisointi, joka enteili työttömyyttä. Tosin sitä ei vielä osattu ottaa tosissaan. Esim. maaseudulla oli vielä käsivälitteisiä puhelinkeskuksia, joissa istuivat puhelunvälittäjät yhdistäen puheluita. Kännyköitä ei vielä ollut. Ja tietokoneet olivat tulollaan ja jos jossakin sellainen oli, se oli kooltaan valtaisa täyttäen koko huoneen.

-vapaa rakkaus vei nuoria mukaansa, sillä 60-luvulla ehkäisypillerin käyttö yleistyi
-nuorten miesten ja naisten pukeutuminen samankaltaistui. Farkut olivat kummallekin sukupuolelle mieluisia. Samalla urheiluvaatteet muuttuivat jokapäiväisiksi arkivaatteiksi. Kahisevat tuulipuvut taitanevat olla silta kaudelta kansamme merkkityote.

-Pitkät hiukset tupeerattuna korkeaksi ja lakattuna, ihannevartalo hoikka 60-luvulta Tviggyn malliin, korkeat korot

-Urheilurintamalla Lasse Viren voittamalla olympiakisoissa kultaa kohotti kansamme itsetuntoa. Moni uskoi vielä silloin puhtaisiin urheiljoihin eikä dopingista juuri puhuttu julkisuudessa.

- Naisten käymistä yksin ravintolassa paheksuttiin. Pizza, paprika ja katkarapu tekivät tulonsa Suomeen.

-70-luvulla uudisrakennuksien sisäväritys oli rohkea. Esim. keittiössä oli oranssi katto, keltaiset seinät ja ruskeat kaapistot ja muovimatto. Kokolattiamatot olivat pop.

- Musiikin rintamalla pidettiin Syksyn Sävel kilpailuja ja ensimmäinen Ruisrock. Eppu Normaali , Pelle Miljoona ja Tuomari Nurmio tekivät esiintulonsa, Remu Aaltonen kavereineen perusti Hurriganesin. Muita taiteilijoita olivat Päivi Paunu, Markku Aro ja Irwin Goodman. Sammy Babitsin kuoli auto-onnettomuudessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2008 - 10:35

Aika kultaa muistot. Itse taistelin ensimmäisen asuntolainani kanssa (korko 8,7 %), söin paljon maksalaatikkoa ja hernesoppaa, ja muutenkin elämä oli mukavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2008 - 14:46

Elämä on huomattavasti realistisempaa kuin nykyään.